Erfbelasting aangifte

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

Vraagje over erfbelasting ( hulp bij invullen )

#1 , 05 sep 2021 08:11

Beste

Mijn pa is onlangs overleden ( weduwnaar ), ik enigste erfgenaam

Er zijn echter voor mij wat onduidelijkheden in het aangifte formulier :

1) hij had een vergoedingsplan begrafeniskosten bij NN -> zoals ik het kan zien vul ik de waarde ervan in bij het actief vermogen ( roerende goederen )?
2) bij het passief geef ik ook de werkelijke begrafeniskosten in ?
3) Verder bij passief kruis ik aan a) ik kies voor een forfait : schulden erflater 1500 euro ( want ik ga geen verdere schulden bewijzen ) b) begrafeniskosten ( 6000 eur ) MAG ik NIET aankruisen, omdat er een vergoedingsplan was .
4) Fiscaal vermogen ( levensverzekeringen ) -> moet ik hier ook nog eens het vergoedingsplan begrafeniskosten invullen ? Volgens mij niet?
-> indien niet, dan duid ik ook aan : Er is geen uitkering naar aanleiding van het overlijden van de erflater ?
5)Wat bedoelen ze met wettelijk vermoeden van eigendom ( periode van 3 jaar ) ? Is dat bv de aankoop van een wasmachiene in de voorbije 3 jaar? EN wat met de goederen die ik bv verkocht heb ( pa was al ziek en kon niet meer naar huis > palliatief , dus ik moest zijn huurappartement leegmaken ; veel moeten weggooien en enkele spullen ( die al ouder zijn dan 3jaar ) heb ik verkocht op 2dehands.be Volgens mij moet ik hier niets invullen ? Maar waar vul ik dan eventueel de waarden in van de verkochte spullen ( ouder dan 3 jaar ) ? En als ik die ergens moet invullen, mag dat een som zijn van alles -> gaat hier over +- 400 euro ( oude wasmachiene, oude koelkast, videorecorder, oude dampkap en dat is het zowat )

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

#2 , 05 sep 2021 18:54

Nog even verder gekeken naar de aangifte :

als ik het begrafenisplan ( ik sta als begunstigde ) niet opneem in het Activa, maar dus wel invul bij levensverzekeringen en aanduid dat ik de begunstigde ben
dan kan ik best de echte begrafeniskosten bij het passiva zetten ? De kosten van begrafenis waren minder dan het bedrag van het begrafenisplan ( dus overschot ) , maar aangezien ik de volledige som heb ingevuld bij levensverzekeringen, vermoed ik dat dit klopt ?

De verzekeringen ( inboedel - brand ) hebben een waarde van +40.000 euro ( maar zoveel was alles zeker niet meer waard ) , moet ik daar iets vermelden dat de goederen oververzekerd waren, of mag dit gewoon zo blijven ( waarde overgenomen uit de polis ) ?

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2021 21:11

* Zie https://belastingen.vlaanderen.be/sp-15 ... erzekering

-------------

3) Verder bij passief kruis ik aan a) ik kies voor een forfait : schulden erflater 1500 euro ( want ik ga geen verdere schulden bewijzen )
** Dat kan u zeker doen. Kijk eerst eens na hoe het zit met zijn jaarlijkse personenbelasting; misschien is daar nog iets op komst.

5)Wat bedoelen ze met wettelijk vermoeden van eigendom ( periode van 3 jaar ) ?
In hoofdzaak dat de overleden persoon een huis verkocht heeft, of een schenking kreeg, of zelf erfgenaam is geweest.
*** Over 4000 euro vallen ze niet. Over 400 zeker niet.

--------------

De verzekeringen ( inboedel - brand ) hebben een waarde van +40.000 euro ( maar zoveel was alles zeker niet meer waard ) , moet ik daar iets vermelden dat de goederen oververzekerd waren, of mag dit gewoon zo blijven ( waarde overgenomen uit de polis ) ?

**** Dat is niet overzekerd. Dat is een nieuwwaarde. 140.000 euro; dat is misschien een oververzekering.
Bij de verzekering vult u gewoon dat bedrag in zonder meer.
Bij het actief vult u in wat de huidige spullen volgens u waard zijn als u ze zou verkopen. 1000 euro? 500? 100? Nul? Alles kan. De fiscus komt niet kijken hoor.

Reclame

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 06 sep 2021 08:06

Dank je "Gaby P"

Ikv het begrafenisplan val ik onder :

Verzekering met een of meer welbepaalde begunstigden (niet de begrafenisondernemer) die bedoeld is om de begrafeniskosten te dekken ......................

--> dus dat is duidelijk, ik zet de totoale kost van de begrafenisondernemer bij het passief ( lees wel dat er moet aangetoond worden dat ik de factuur betaald heb -> zij hebben dus een bewijs van overschrijving nodig ? Buiten de factuur die ik eveneens als bijlage erbij hang )

Maar moet nu dat begrafenisplan ( de totale uitbetaling aan mij ) als actief komen? of zet ik dat bij de levensverzekeringen en kruis aan "er is een uikering naar aanleiding van het overlijden ..." + begunstige, ikzelf en dat de premies betaald werden met " eigen gelden van de overledene " ?

wat betreft overige passief ( daar waar ik het forfait zou nemen ) ; ja er komt nog een belastingaanslag, maar die is 420 euro , verder zijn huur van september ( die van zijn rekening gegaan is met mijn goedkeuring -> dringende kosten , 400 euro en evt nog een slotfactuur v electrabel maar dat zal niet veel zijn ). Danzitten we aan +-1000 euro

Wel nog 1 vraag : pa heeft nog een krediet lopen van zijn wagen die voor zijn overlijden werd verkocht, en waar hij ook de centen van op zijn rekening gestort heeft gekregen 6700 eur ; vormt dat ergens een issue? Dat krediet ga ik betalen ( is nog een kleine 900 euro ) en zou ik onde rhet passief kunnen zetten, maar kunnen ze dan ergens vallen over die verkoop van de wagen ( waar pa dus de centen wel van gekregen heeft )

Als ik die 900 eur toch bij passief meld, dan zitten we boven het forfait.. Maar goed de totale 'erfenis' bedraagt minder dan 20.000 eur ( inc begrafenisplan , wat er uiteraard weer zo goed als, af gaat ) maakt dus op zich niet uit. of ben ik mis?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”