persoonlijke spullen overleden vader

yogi81
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

persoonlijke spullen overleden vader

#1 , 31 aug 2021 15:57

Hallo,

ik heb hier een tijdje geleden een vraag gesteld ivm een akte van erfopvolging.
Dit liep allemaal wat stroef omdat er strubbelingen waren/zijn met de wettelijk samenwonende partner van mijn overleden vader.
Uiteindelijk is dit goed afgelopen omdat we er tegen haar zin een notaris bij hebben gehaald, deze heeft ervoor gezorgd dat de akte op het nippertje op tijd werd ingediend en dat een aantal van haar leugens aan het licht zijn gekomen.

Maar nu heb ik een andere vraag. Ik heb momenteel geen contact meer met de partner van mijn vader, er is teveel gebeurd.
Ze was enorm kwaad toen ze van de notaris hoorde dat zij slechts vruchtgebruik heeft over alle spullen in het huis (haar huis) en dat ze voor ze iets verkoopt toestemming moet vragen aan mij. Dit terwijl ik geen enkele interesse heb in die spullen, ik heb genoeg foto's en een paar dingen van emotionele waarde, de rest zit in mijn hart. Maar goed ik wijk af.. Mijn vader was muzikant en ook leraar,en zijn beste instrument, zijn pronkstuk, stond te beschimmelen in de kelder van haar huis. Ik had haar er al over aangesproken dat als het aan mij lag het instrument zou geschonken worden aan één van zijn leerlingen, iemand waar hij een bijzondere band mee had. Zij wilde het enkel verkopen en wilde dan ook het onderste uit de kan maar vanaf ze wist dat ik de helft zou krijgen, liet ze het nog liever gewoon staan.

Nu is de ruzie zo geëscaleerd dat ze het blijkbaar uiteindelijk toch nog geschonken heeft, ze wilde er ineens vanaf zijn. Nu contacteren de ouders van die leerling mij omdat ze er echt iets voor willen geven. Ik wil het geld aan een goed doel schenken maar ik wil haar geen reden geven om slecht te praten over mij dus mijn vraag is nu of ik de helft van het bedrag aan haar verschuldigd ben of niet. Ik weet niet of persoonlijke spullen echt onder vruchtgebruik vallen en hoe het dan zit als die spullen verkocht worden?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 31 aug 2021 16:26

Partner heeft het weggeschonken, hoewel het haar bezit niet was en ze dat dus niet kon ...

U wou het zelf weggeven aan die leerling, dus u wil er eigenlijk niks voor.

Alles in orde dan toch

Als de leerling absoluut iets wil geven, kan die rechtstreeks wat storten aan je goede doel ...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”