schulderkenning bij tekenen akte aankoop huis

billienalu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

schulderkenning bij tekenen akte aankoop huis

#1 , 30 aug 2021 10:07

Beste

In 2018 hebben ik en mijn vriend (niet wettelijk samenwonend) een huis aangekocht.
Mijn vriend heeft hierbij 150.000 euro van zijn vader gekregen "als voorschot op de erfenis".
We hebben samen geleend en zijn voor 50/50 eigenaar.
Echter heb ik bij het ondertekenen van de akte een schulderkenning getekend.

Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen in gewone taal wat hier nu juist staat en wat voor nadelen dit voor mij heeft?
Ik kan wel een beetje uit de tekst halen wat er staat maar ik wil graag zekerheid.


mevrouw ... verklaart en erkent bij deze dat, in tegenstelling met hetgeen vermeld is in hoger gemelde aankoopakte van de woning, zij niet de helft betaald heeft van de aankoopprijs van de woning.

Zij erkent bij deze dat de heer ... bij de betaling van de koopprijs een bedrag van 150.000 meer betaald heeft dan zijzelf. Zij erkent verder dat de heer ... bij de eventuele verkoop of overdracht van voorgeschreven onroerend goed het bedrag van 150.000, vooraf mag nemen van de verkoopprijs en dat het saldo, onder aftrok van hetgeen eventueel nog te betalen is aan de kredietmaatschappij, tussen haar en de heer .... zal verdeeld worden, ieder ten belope van de helft.

In geval van overlijden van de heer ... voor dat hij voormeld bedrag heeft kunnen terugnemen, voor zover zij geen gemeenschappelijke kinderen hebben op dat ogenblik, en voor zover de woning volledig is toegekomen aan mevrouw ... (door de werking van het beding van aanwas of via testament of anderszins), dan zal voornoemde mevrouw ... (of haar rechtsopvolgers) een bedrag van 150.000 verschuldigd zijn aan de vader van de heer ... (of zijn rechtsopvolgers)
Het bedrag zal binnen de vier maanden na het overlijden van de heer ... moeten worden betaald.
Bij niet-tijdige betaling zal het verschuldigde bedrag van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest opbrengen gelijk aan de wettelijke intrestvoet.

Bedankt alvast voor uw tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TomdeJurist
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 aug 2021 10:23

dat uw vriend steeds een prioritair recht heef op die 150.000 EUR. Als jullie de woning verkopen heeft hij recht op deze som en zal de rest verdeeld worden 50/50.

Indien hij sterft voor er kinderen zijn ben jij 150.000 EUR verschuldigd aan zijn vader.

billienalu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2021 11:15

Bedankt alvast voor uw antwoord.
Mag ik dan aannemen dat onder rechtsopvolgers erfgenamen wordt bedoeld?

En wat wordt er dan bedoelt met het beding van aanwas?


Want mijn vriend betaald wel gewoon elke maand 250euro aan zijn vader voor de erfenis onder het mom "voor niets gaat de zon op" hij kreeg het geld wel als voorschot op de erfenis maar hij krijgt het niet zomaar in zijn schoot geworpen vandaar de 250 euro.

Maar als mijn vriend komt te sterven pakt binnen 20 jaar en er zijn geen kinderen dan heeft mijn schoonvader recht op de 150.000 euro waarvan er dan al 66.000 euro is terugbetaald zoiets kan toch niet?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 30 aug 2021 11:49

Je woont samen met scheiding van goederen. Dat je partner elke maand 250€ aan z n ouders geeft is hun beslissing. De 150 k€ blijft dus intact wegens opgenomen in de akte.

Hoe is de verdere afbetaling geregeld ? Elk de helft ?

billienalu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2021 12:20

De verdere afbetaling van het huis word gedragen door 1 lening op beide namen gewoon betaald van het gezamenlijke inkomen.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2021 19:14

Geldverspilling dat van die 250 euro trouwens. Dit is allemaal geld dat achteraf terugkomt, maar min de successierechten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”