Erfenisverdeling

Kieran1996
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenisverdeling

#1 , 29 aug 2021 15:27

Dag allen,

Mijn moeder is onlangs overleden aan kanker en we zijn met 4 kinderen samen. Ik ben geboren uit een vorige relatie en draag haar familienaam. Mijn vader is onbekend en mijn moeder is als enige ouder vermeld op mijn geboorteakte. De andere 3 kinderen zijn in haar (eerste, enige en huidige) huwelijk igeboren en zijn allemaal mijn halfbroers.

Een kameraad denkt dat ik de rechtstreekse erfgenaam van mijn moeder ben omdat ik dezelfde familienaam draag, maar dat betwijfel ik sterk. Ik heb altijd gedacht dat 50% naar mijn stiefvader zou gaan en 50% naar ons 4 (dus 12,5% voor elk van ons). Mijn kameraad denkt ook dat ik later het huis van mijn grootouders erf omdat ik de familienaam van mijn opa draag, in plaats van dat het verdeeld wordt over de 4 kinderen van mijn grootvader. Dus elke kind krijgt 25% en die van mijn moeder haar 25% wordt dan verdeeld over haar 4 kinderen of gaat het enkel naar mij? Dit lijkt me helemaal niet logisch wat mijn kameraad vertelt?

Ik erf ook niets meer van mijn stiefvader denk ik? Er is geen testament opgesteld.

Bedankt,
Kieran

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 aug 2021 17:34

Uw halfbroers zijn toch ook kinderen van uw grootvader. Zij delen dus evenveel als jij in diens erfenis.
De erfenis van uw moeder : voor de 4 kinderen.
Die van uw stiefvader , indien geen testament, voor zijn 3 kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2021 22:05

Sowieso speelt familienaam hier geen enkele rol is. Ik zou niet teveel juridisch advies van die kameraad aannemen.

Daarnaast is het ook niet zo dat haar partner de helft van haar vermogen erft. Natuurlijk moet een gemeenschappelijk vermogen wel in 2 gedaan worden, om te bepalen wat van haar en wat van hem was.

Zonder testament zullen haar 4 kinderen elk 25% van haar erven.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”