wat mag bankdirecteur

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

wat mag bankdirecteur

#1 , 11 aug 2021 19:24

Mijn ouders zijn overleden, papa al 10 jaar, mama onlangs, er staat nog heel wat geld op de rekening van mama, dat is voor de 6 kinderen doch eerst moeten die alle 6 een attest op de bank tekenen en er zijn er bij die dat dus niet doen zodat het geld "vast" staat...
Ondertussen worden er wel rekeningen betaald vanuit dit rekeningnummer. Kan dit zomaar? Moeten alle 6 erfgenamen steeds hun akkoord geven als er iets moet betaald worden? (voorbeelden: rekeningen van t ziekenhuis, begrafenisondernemer, ambulance,...)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 aug 2021 19:51

Klopt. Die rekeningen mogen/moeten betaald worden van de geblokkeerde rekening, en ALLE erfgenamen moeten tekenen voor het geld wordt vrijgegeven. Indien er iemand weigert, naar rechtbank trekken.

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 aug 2021 20:16

Wat moet ik dan tegen die bankdirecteur zeggen? Is dat een bepaalde wet die ik kan aanhalen om die bankdirecteur te stoppen om zomaar alles te betalen wat mijn zus voorlegt (bijvoorbeeld een enorme rekening van begrafenisondernemer, waar er discussie was over welke dingen er wel en niet mochten aangekocht worden)?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 aug 2021 20:54

Wat moet ik dan tegen die bankdirecteur zeggen? Is dat een bepaalde wet die ik kan aanhalen om die bankdirecteur te stoppen om zomaar alles te betalen wat mijn zus voorlegt (bijvoorbeeld een enorme rekening van begrafenisondernemer, waar er discussie was over welke dingen er wel en niet mochten aangekocht worden)?
Banken hebben normaal een dienst nalatenschappen die dergelijke betalingen doet op voorlegging factuur, niet de lokale bankdirecteur.

Maar begrafeniskosten gaan zij eender hoe betalen.

Als die kosten zijn aangegaan, dient de begrafenisondernemer betaald te worden.
Betwistingen dient u met uw zus uit te vechten, niet met of via de bank.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”