Beste,
Even een situatieschets:
Mijn vader is een 10-tal jaar geleden hertrouwd onder de vorm 'scheiding van goederen' en is overleden in April 2008. Rond Februari 2008 is hij en zijn echtgenote slachtoffer geworden van een woningbrand. Nog voor zijn overlijden werd alles geregeld met de brandverzekering en deze laatste betaald correct uit. Het gevolg van de brand was dat mijn vader is moeten gehospitaliseerd worden en uiteindelijk hieraan is overleden.
Al van voor zijn overlijden en tot 8 maanden later is mijn stiefmoeder bezig geweest met de herstelling van het appartement en het aankopen van nieuwe inboedel.
Konkreet wij willen uit onverdeeldheid geraken over de inboedel, maar we geraken er niet uit. Ik en mijn zuster worden voor de helft naakte eigenaars van het appartement en wij begrijpen volledig dat als je meedeeigenaar bent dat je meebetaald in de herstelling van het onroerend goed. Wij begrijpen ook dat mijn stiefmoeder gezien haar leeftijd (67) recht heeft op 32 procent vruchtgebruik wat betreft de inboedel en resterend geld.
Wij hebben een opsomming gemaakt van alle aankopen die los staan van de herstelling van het onroerend goed (niet de aannemer, de keuken, de elektriciteit, schattingskosten, admiral clean firma etc..) . Het enigde dat wij voorstellen is om uit onverdeeldheid te geraken wat de inboedel betreft. Dit zou neerkomen op een 3000 euro voor mij en een 3000 euro voor mijn zuster. (vb er is zelfs een oosters tapijt gekocht van 3800 euro waar wij niet meteen een boodschap aan hebben)
Mijn stiefmoeder gaat niet akkoord. Heb ik nu een stok achter de deur om haar alsnog te kunnen overtuigen met argumenten ?
Men heeft fakturen ingediend tot 7/8 maanden na zijn overlijden. Kan dit ?Had ik en mijn zuster inspraak moeten hebben bij de herbesteding van de premie die toekwam aan mijn vader ? Mijn redenering zou zijn dat mijn stiefmoeder vrij kon beschikken over de helft van de premie plus 32 procent van de ander helft van de premie, maar niet over de rest van het geld .
Graag een woordje advies over deze misschien wel uitzonderlijke situatie