Bij overlijden ouders wat met inwonende broer

yarisken
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bij overlijden ouders wat met inwonende broer

#1 , 08 aug 2021 16:55

Mijn broer woont sinds zijn echtscheiding bij mijn ouders. Ik heb daar geen probleem mee, ook niet dat hij daar niks betaald.
Waar ik wel een vraag over heb is wat als mijn ouders overlijden. Hij heeft zijn domicilie daar en tijd geleden maakte hij een allusie dat hij wil blijven wonen als mijn ouders er niet meer zijn .. ik ben daar niet op ingegaan ... maar ik wil wel weten hoe dat zit.
Krijg ik hem uit dat huis ?

Hij leeft op de rand van de samenleving, af en toe werk en heeft ook een drankprobleem. Met zo'n mensen is het better safe than sorry.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 aug 2021 18:33

Als beide ouders overleden zijn, worden jullie beiden normaal de nieuwe volle eigenaars (elk voor 1/2)
(Vooraf kan je eigenlijk niets doen aan wie je ouders toelaten bij hen te wonen.)

Er zijn dan in grote lijnen 3 opties:

1. Je broer koopt jou uit (en wordt zo de enige eigenaar)
2. Je broer betaalt jou 1/2 huishuur (jullie blijven elk 1/2 eigenaar)
3. Jullie verkopen de woning (eventueel mét broer als huurder)

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2021 07:41

Er zijn dan in grote lijnen 3 opties:

1. Je broer koopt jou uit (en wordt zo de enige eigenaar)
2. Je broer betaalt jou 1/2 huishuur (jullie blijven elk 1/2 eigenaar)
3. Jullie verkopen de woning (eventueel mét broer als huurder)
Met als aanvulling dat je broer je niet tot optie 2 kan verplichten.

Op korte termijn zal hij wel kunnen blijven wonen aangezien hij daar gedomicilieerd is. Als hij het huis niet wil verkopen, kan je echter de verkoop afdwingen omdat jullie dit in gedwongen onverdeeldheid bezitten.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 aug 2021 08:08

Met als aanvulling dat je broer je niet tot optie 2 kan verplichten.

Op korte termijn zal hij wel kunnen blijven wonen aangezien hij daar gedomicilieerd is.
Waarvoor de Vraagsteller dan wél een huur (met contract) of bezettingsvergoeding mag vragen ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”