Dochter onterven of beperkte erfenis

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Dochter onterven of beperkte erfenis

#1 , 07 aug 2021 13:49

Hallo,

Mijn 80j moeder heeft 2 kinderen. Ikzelf en mijn zuster.
De relatie ts mijn moeder en haar dochter is over de jaren enorm verzuurd.
Mijn zuster heeft constant geld afgetroggeld van mijn moeder. Vorig jaar nog een aanzienelijke som, onder het mom van een terug te betalen lening, die echter nooit terugbetaald wordt.
Mijn moeder wil nu vermijden dat na haar overlijden mijn zuster nog een deel van de resterende liquide middelen zou krijgen. ( er is geen onroerend vermogen meer ). Maar kan ze dat wel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 aug 2021 19:54

Via testament kan uw moeder vrij beslissen over de helft van haar vermogen. Want zij moet de helft beschikbaar houden voor al haar kinderen, die daarvan evenveel krijgen.
dus : de helft : >> voor ieder kind 25 %.
Andere helft : (via testament) volledig aan u. Hierdoor heb jij 75 % en zij 25 %.
Best in het testament een reden vermelden.
Contacteer uw notaris voor concrete afhandeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 07 aug 2021 21:06

Beste

Te bespreken met notaris. Wanton heeft al nuttige info gegeven. Het lijkt me ook haalbaar de ‘lening’ te herkwalificeren als voorschot op erfenis. Alsdan wordt dit bedrag afgetrokken van haar reservataire erfdeel.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”