Ik bezit een deel van een bouwgrond. Mag huis+bouwgrond verkocht wordt zonder mijn toestemming?

dgp
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ik bezit een deel van een bouwgrond. Mag huis+bouwgrond verkocht wordt zonder mijn toestemming?

#1 , 06 aug 2021 20:31

Beste juridische forumers,

Ik heb een vraag die op het eerste zicht gecompliceerd lijkt, maar, denk ik, een eenvoudig antwoord heeft :)

Mijn grootmoeder bezit een huis waar ze tot enkele maanden geleden in woonde.

Ik bezit echter (in volle eigendom) 1/6e van de bouwgrond waarop het huis gebouwd is. Ik heb dit stuk geërfd van mijn vader, mijn grootmoeder's zoon, die reeds overleden is.
Mijn tante bezit (in volle eigendom) eveneens 1/6e van de bouwgrond waarop het huis gebouwd is.
Mijn nonkel bezit (in volle eigendom) eveneens 1/6e van de bouwgrond waarop het huis gebouwd is.
Mijn grootmoeder bezit op haar beurt 3/6e van de bouwgrond (in volle eigendom) en 100% van het huis dat er op gebouwd is.

Mijn grootmoeder is naar een rusthuis verhuisd en mijn tante, die deze maand bewindvoerder is geworden voor mijn grootmoeder, wil m'n grootmoeder's huis nu verkopen. Er is reeds een beëdigd schatter aangesteld omdat m'n tante het huis wil verkopen aan haar zoon.

Mijn vraag: mag mijn tante het huis van mijn grootmoeder verkopen zonder mijn toestemming?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 06 aug 2021 20:48

Uiteindelijk wel, men kan niet gedwongen in onverdeeldheid blijven. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat u zomaar moet meegaan in het verhaal van uw tante.

dgp
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2021 21:03

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb een vervolgvraag. Kan ik op een of andere manier afdwingen dat de opbrengst van de verkoop op een geblokkeerde rekening wordt gezet, waarvan schijven worden vrijgegeven wanneer mijn grootmoeder extra geld nodig heeft om het rusthuis (of andere kosten) te betalen?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 aug 2021 07:31

Ik heb een vervolgvraag. Kan ik op een of andere manier afdwingen dat de opbrengst van de verkoop op een geblokkeerde rekening wordt gezet, waarvan schijven worden vrijgegeven wanneer mijn grootmoeder extra geld nodig heeft om het rusthuis (of andere kosten) te betalen?
Uw tante is bewindvoerder voor grootmoeder
Zij moet dus werken zoals de vrederechter haar oplegt, en verkoop kan pas mits toelating Vrederechter

Dat zal normaal niet op geblokkeerde rekeningen zijn, wel op rekeningen waarvoor uw tante als bewindvoerster jaarlijks verantwoording dient af te leggen (verslag aan Vrederechter).

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 aug 2021 12:32

Als men 1/6 eigenaar is van de grond waarop gebouwd werd, is men ook voor 1/6de eigenaar van het gebouw dat erop staat.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 07 aug 2021 12:38

Inderdaad. Dat heet het recht van natrekking.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 aug 2021 14:34

U best volgende link lezen: https://www.rechtbanken-tribunaux.be/si ... diging.pdf. Hier staat duidelijk omschreven wat een bewindvoerder kan en mag. Vermits u mede-eigenaar bent, zal u sowieso hierin gekend moeten worden. De bewindvoering slaat immers enkel terug op het aandeel van de beschermde persoon.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

dgp
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 aug 2021 16:52

Bedankt voor alle antwoorden. Nu heb ik wat meer aanknooppunten.

Sirkii
Berichten: 5414

#9 , 07 aug 2021 19:13

Als men 1/6 eigenaar is van de grond waarop gebouwd werd, is men ook voor 1/6de eigenaar van het gebouw dat erop staat.
Dit moet genuanceerd worden: recht van natrekking impliceert idd dat de eigenaar van de grond geacht wordt ook de eigenaar te zijn van de stenen TENZIJ de eigenaar van de stenen kan bewijzen dat hij de stenen betaalde. Bv via een huwelijkscontract.

Na verkoop zal 3 keer 1/6e van de grond aan jullie drie uitbetaald worden en de rest aan haar (als kan aangetoond worden dat zij de stenen betaalde.

Zo ook wanneer man en vrouw na hun huwelijk bouwen op de grond van bv vrouw zal bij scheiding de vrouw de helft van de stenen moeten uitkopen.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 aug 2021 19:15

Licht a.u.b. eens toe hoe, wanneer, waardoor, waarom uw vader, oom en tante volle eigenaar zijn geworden van een deel van de grond.
Dat is nogal ongewoon. Toch zeker als we 1 of 2 generaties teruggaan.

dgp
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 aug 2021 20:32

Aan Gaby en Sirkii

Ik weet eigenlijk niet heel goed hoe de situatie zo gekomen is.

Ik vermoed dat mijn grootouders 40 jaar geleden al in het bezit waren van de bouwgrond. Toen mijn grootvader 40 jaar geleden overleden is, vermoed ik dat de helft van de grond naar de kinderen gegaan is. Waarom zij dan geen blote eigenaar geworden zijn, maar wel volle eigenaar weet ik niet.

25 jaar geleden heeft mijn grootmoeder dan gebouwd op de grond. Mijn vader heeft het huis toen grotendeels eigenhandig voor haar gebouwd, maar de materialen en werkuren van andere professionals werden door mijn grootmoeder betaald.

dgp
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 aug 2021 00:43

Aan Gaby en Sirkii

Ik weet eigenlijk niet heel goed hoe de situatie zo gekomen is.

Ik vermoed dat mijn grootouders 40 jaar geleden al in het bezit waren van de bouwgrond. Toen mijn grootvader 40 jaar geleden overleden is, vermoed ik dat de helft van de grond naar de kinderen gegaan is. Waarom zij dan geen blote eigenaar geworden zijn, maar wel volle eigenaar weet ik niet.

25 jaar geleden heeft mijn grootmoeder dan gebouwd op de grond. Mijn vader heeft het huis toen grotendeels eigenhandig voor haar gebouwd, maar de materialen en werkuren van andere professionals werden door mijn grootmoeder betaald.
Ik heb ondertussen een oude akte gevonden.

Blijkbaar hebben mijn vader, tante, nonkel en grootmoeder de grond samen gekocht in 1989. In 1991 hebben mijn tante, nonkel en vader afstand gedaan van het recht van natrekking.

Het komt er dus op neer dat ik wel degelijk enkel 1/6e van de bouwgrond in volle eigendom bezit.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”