zorgvolmacht

ostendhome
Topic Starter
Berichten: 16

zorgvolmacht

#1 , 05 aug 2021 21:50

Mijn moeder had al een kind toen ze met mijn vader trouwde.
Bij het overlijden van mijn vader heb ik de gezinswoning geërfd (eigendom van mijn vader) en heeft mijn moeder vruchtgebruik.
Nu wil ze een zorgvolmacht laten opmaken waarin ik en mijn halfzus lasthebber zijn mocht zij niet meer in staat zijn om later zaken te beslissen.

Kan mijn halfzus mij met die zorgvolmacht ooit verplichten om de gezinswoning te verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 06 aug 2021 10:49

Heeft u reeds de volledige naakte eigendom, of slechts voor de helft? Want in de meeste gevallen was de gezinswoning eigendom van beide ouders en dan heeft u slechts een halve naakte eigendom bij overlijden van één van de ouders.
Als u toch de volledige naakte eigendom heeft van de woning is die al van u en kan uw halfzus niet beslissen die te verkopen. Wat wel kan gebeuren is dat u eventueel samen moet instaan voor de financiële steun aan uw moeder als zij niet vermogend genoeg is om haar verzorging te betalen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2021 15:36

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

ostendhome
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 06 aug 2021 22:10

Heeft u reeds de volledige naakte eigendom, of slechts voor de helft? Want in de meeste gevallen was de gezinswoning eigendom van beide ouders en dan heeft u slechts een halve naakte eigendom bij overlijden van één van de ouders.
Als u toch de volledige naakte eigendom heeft van de woning is die al van u en kan uw halfzus niet beslissen die te verkopen. Wat wel kan gebeuren is dat u eventueel samen moet instaan voor de financiële steun aan uw moeder als zij niet vermogend genoeg is om haar verzorging te betalen.

Ik heb inderdaad de volledige naakte eigendom aangezien de woning van mijn vader alleen was, en ik de enige dochter was.
Mijn mama heeft dus enkel vruchtgebruik.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”