Beste,
Ik zou willen weten, hoe het beschikbaar deel wordt berekend. En wanneer een vroegere schenking moet/ kan terugkeren naar de fictieve massa.
Mijn schoonvader heeft drie kinderen; 1 ervan heeft hij 15 jaar geleden een bouwgrond geschonken. Die bouwgrond is toen voor 1.200.000 miljoen BEF beschreven, de andere kinderen hebben toen 350.000 BEF gekregen. Mijn schoonvader dacht dat hij toen iedereen gelijk behandelde en dat het daar dan mee afgelopen is. De huidige waarde van deze bouwgrond is echter +- 140.000. Nu vragen we ons af of deze terug in het (nog open te vallen ) nalatenschap keert en hoe dat dit precies gebeurt.
Is het zo dat bij een schenking de venale waarde steeds terugkomt in de fictieve massa of enkel als het beschikbaar deel is overschreden.
Welk bedrag wordt dan ingebracht, het totaal van de venale waarde of enkel het deel boven het beschikbaar deel.
Stel dat mijn schoonvader met deze schenking zijn éne zoon niet boven het beschikbaar deel bevoordeeld heeft.
Stel dat hij nu beslist elk kind nog 25 000 EUR te schenken. Wordt het beschikbaar deel dan vergeleken met 3 * 25.000 EUR + 140.000 of met 25 000 EUR + 140.000 EUR?