fictieve massa

quko
Topic Starter

fictieve massa

#1 , 07 feb 2009 22:17

Beste,

Ik zou willen weten, hoe het beschikbaar deel wordt berekend. En wanneer een vroegere schenking moet/ kan terugkeren naar de fictieve massa.

Mijn schoonvader heeft drie kinderen; 1 ervan heeft hij 15 jaar geleden een bouwgrond geschonken. Die bouwgrond is toen voor 1.200.000 miljoen BEF beschreven, de andere kinderen hebben toen 350.000 BEF gekregen. Mijn schoonvader dacht dat hij toen iedereen gelijk behandelde en dat het daar dan mee afgelopen is. De huidige waarde van deze bouwgrond is echter +- 140.000. Nu vragen we ons af of deze terug in het (nog open te vallen ) nalatenschap keert en hoe dat dit precies gebeurt.

Is het zo dat bij een schenking de venale waarde steeds terugkomt in de fictieve massa of enkel als het beschikbaar deel is overschreden.
Welk bedrag wordt dan ingebracht, het totaal van de venale waarde of enkel het deel boven het beschikbaar deel.

Stel dat mijn schoonvader met deze schenking zijn éne zoon niet boven het beschikbaar deel bevoordeeld heeft.
Stel dat hij nu beslist elk kind nog 25 000 EUR te schenken. Wordt het beschikbaar deel dan vergeleken met 3 * 25.000 EUR + 140.000 of met 25 000 EUR + 140.000 EUR?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 feb 2009 14:33

De fictieve massa bevat alle tegoeden op het moment van overlijden , vermeerderd met alle schenkingen , gewaardeerd aan de huidige waarde in de toestand van moment van schenking.
Een geschonken bouwgrond komt dus terug in de fictieve massa als bouwgrond ( zonder woning) maar aan huidige waarde. Een geschonken geldbedrag blijft dezelfde waarde behouden.
Indien in de schenkingsakte niet genoteerd staat dat het toegekend deel buiten het reservatair gedeelte dient aangerekend te worden ipv. uit het beschikbaar deel , komt het voor zijn totaliteit in aanmerking.
Wil dus een schenking ' buiten erfdeel' uit het beschikbaar gedeelte zijn , moet het vermeld worden. Op die manier bekomen de kinderen evenveel aan de huidige waarde en kan inkorting gevraagd worden. Ik zeg wel 'kan' want het is niet verplicht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

quko
Topic Starter

#3 , 08 feb 2009 20:23

Hallo,

Hoe kan mijn man nu te weten komen wat er precies in die schenkingsakte staat.
Bestaat er de mogelijkheid om dit ergens op te vragen? En welke gegevens heb je daar precies voor nodig

MVG

Reclame

wanton

#4 , 09 feb 2009 14:49

De schenking van een bouwgrond moet steeds via een notaris gebeuren. Die houdt daarvan het originele exemplaar bij. De Registratie is ook in bezit van een exemplaar. Ik denk dat hij zich daar als betrokkene kan laten inlichten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

quko
Topic Starter

#5 , 26 feb 2009 17:54

Beste,

Op de registratie geven ze ons geen inzage in de akte: wij moeten via de notaris gaan.

Is deze verplicht om ons de akte te tonen of zijn wij pas betrokken partij op het moment van het openvallen van de nalatenschap?

MVG

Quko

Creatief

#6 , 26 feb 2009 20:59

Bij een overlijden mag je alle akten inkijken bij de notaris. Of je dat nog kan doen als je schoonvader in leven is, daar ben ik niet zeker van.
Je partner kan wel de vraag stellen. Wie niet waagt, niet wint.

Mijn ouders speelden het anders. Ze verkochten het eerste oudershuis aan één kind. Dat kind moest de andere kinderen uitbetalen.

Het was een schenking/deling.

Ben je er wel zeker van dat het in uw situatie ook niet zo is gegaan?

quko
Topic Starter

#7 , 26 feb 2009 22:20

Je bedoelt eigenlijk of ik wel zeker weet dat het om een schenking ging en niet om een verkoop ( met techniek van dubbele akte?).

Wel ik ben er zeker van dat mijn man voor dit geval nooit naar de notaris is moeten gaan, en dat zo ongeveer tussen de soep en de patatten werd gevraagd of het goed was dat zijn broer die grond kreeg. Waarbij ik en mijn man ervan uitgaan dat mijn schoonouders niet wisten welke problemen dit kon veroorzaken en iedereen gelijk wilden behandelen.

MVG

Creatief

#8 , 27 feb 2009 11:27

Bij overlijden van ouders geldt dan de stelling van Wanthon. :)
Goed voor u dus later. :)

quko
Topic Starter

#9 , 27 feb 2009 13:33

Beste,

Volgens mij is er toen niets goed geregeld:

Stel dat het een gewone schenking is (dus niet uit het beschikbaar deel) dan heeft mijn schoonbroer al wel 700 000 bef betaald. In die tijd dat hij thuis woonde (voor zijn huwelijk) heeft hij aan zijn ouders "kostgeld " betaald. En zo toch wel het toenmalig bedrag voor een bouwgrond betaald. Maar uiteindelijk kan het zijn dat hij nu toch om en bij de 140 000 EURO "moet" geven voor een bouwgrond.

Stel dat het om een schenking uit het beschikbaar deel gaat (en dat mijn man en zijn zus "feitelijk onterfd zijn"), dan strijkt de schoonbroer (tegen huidige waardering 49% van de erfenis op) omdat de bouwgrond net niet 1/4 of toch net wel 1/4 van het vermogen van mijn schoonouders is.

Hoe komt het eigenlijk dat zoiets gebeurd?

M.a.w. is informatie iets wat je zelf moet inwinnen of is het een recht of hebben mijn zo'n ouders gedacht dat ze Sinterklaas zijn?

MVG

quko

quko
Topic Starter

#10 , 05 mar 2009 21:01

Creative oplossing gezocht?

We zijn naar de notaris van dienst geweest en het is dus een schenking buiten erfdeel. Wat nadeliger is voor ons.

Toch hebben we nog een vraag.

Stel dat mijn schoonvader aan nog één van zijn kinderen (of aan allebei de anderen) een schenking buiten erfdeel zou doen. Wat gebeurd er dan? Hoe wordt dan later de fictieve massa samengesteld?

MVG

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”