erven & overlijden

Swatje
Topic Starter

erven & overlijden

#1 , 06 feb 2009 23:12

Goeden avond beste mensen,
Ik heb hier een vraagje namens een familielid van mij :
Het koppel is gehuwd (zij hebben een contract afgesloten bij de notaris)in "ALGEHELE GEMEENSCHAP overeenkomstig art 1453 van het BW."

Er staat ergens een artikel in :
partijen komen overeen, ingeval de gemeenschap wordt ontbonden door het overlijden van één der echtgenoten en er geen feitelijke scheiding bestond dat het gemeenschappelijk vermogen aan de overlevende echtgenoot zal toebhoren in volle eigendom.
Dit beding heeft geen uitwerking indien de echtgenoten ten gevolge van eenzelfde gebeurtenis overlijden.

Zij hebben elk 2 kinderen uit een vorig huwelijk.

Ik dacht dat men niet kan onterven ? en in dit geval is het toch zo dat de kinderen van de eerste overledene niets hebben ???

Mag ik jullie mening/raad aub.
Ik wil jullie al danken voor de raad/tips
groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 feb 2009 16:08

Alles wat de overleden echtgenoot ingebracht heeft in het gemeenschappelijk vermogen (bij hun huwelijk was dat nieuw gemeensch. vermogen leeg...; het kan alleen gevuld worden door overschot van loon/andere inkomsten tijdens het 2de huwelijk EN omdat ze eigen goederen hebben ingebracht)

EN

alles waardoor de langstlevende echtgenoot méér bekomt dan de 1/2 van het gemeenschappelijk vermogen (de 'langst leeft al' die ze in hun huwelijkscontract hebben gebracht)

wordt beschouwd als een schenking van de overledene aan de langstlevende.

De kinderen van de overledene kunnen dan ook vragen dat die (fictieve) schenking (eventueel vermeerderd met andere werkelijke schenkingen aan de langstlevende) beperkt wordt tot het grootst beschikbaar deel (dat noemt "inkorting").

Wie 2 kinderen heeft en een langstlevende echtgenote, kan vrij beschikken over 1/3 volle eigendom. De langstlevende kan dus max. overhouden:
1/3 volle eigendom + 2/3 vruchtgebruik.

Opgelet: deze zaken tellen alleen voor stiefkinderen; niet voor gemeenschappelijke kinderen. Gemeenschappelijke kinderen kan men in praktijk wél pefect "onterven"; t.t.z. men kan ze een lege doos laten erven.

wanton

#3 , 07 feb 2009 17:23

Swatje,

ik begrijp de notaris niet die dergelijk huwelijkscontract voorstelt en opmaakt voor twee personen die ALLEBEI twee kinderen hebben uit een vorige relatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Swatje
Topic Starter

#4 , 07 feb 2009 22:51

dino en wanthon bedankt,
bestaat er ergens op het net of in boekvorm zoiets
waarin zulke zaken terug te vinden zijn in een beetje verstaanbare taal dan toch ?
nogmaals mijn dank en groetjes

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”