ziekenhuisschulden na overlijden vader

jeanpierre
Topic Starter

ziekenhuisschulden na overlijden vader

#1 , 06 feb 2009 21:42

Vandaag brief gekregen van advocaat van ziekenhuis waaruit blijkt dat mijn vader op 07/10/2008 overleden is en er nog een rekening dient te worden betaald.

Ik werd van dit overlijden tot heden niet op de hoogte gebracht. Wat er gebeurd is met persoonlijke bezittingen/goederen/gelden enz is mij een raadsel.

De brief gebruikt dreigend taalgebruik om de rekening binnen de 14 dagen te betalen o.a. met art 205B.W "u als onderhoudsplichtige gehouden tot betaling van de factuur ondanks een eventuele verzaking aan de nalatenschap" of bij gebreke van betaling een dagvaarding.

Maar als ik betaal is dit dan geen "daad van aanvaarding" van de erfenis ?

Als ik de aan de erfenis verzaak, dient er dan nog betaald te worden ?

Behoren ziekenhuisschulden niet tot de passiva van de erfenis ?

Waarom worden behalve ik niet zijn stiefkinderen (kinderen van zijn reeds overleden tweede vrouw) aangeschreven ? Zijn zij dan geen medeerfgenamen ?

Alvast bedankt voor jullie reactie, JP

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 feb 2009 17:18

Beste Jean Pierre ,
blijkbaar was de relatie met uw vader slecht. Anders kan het niet dat U nu pas op de hoogte bent van zijn overlijden.
Aan te raden is dat U bij de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar uw vader woonde 'recht van boedelbeschrijving' vraagt. Dan moet een notaris de nalatenschap van uw vader onderzoeken , en ook rekening houden met de ziekenhuisrekeningen.
Bij negatief resultaat kan je de nalatenschap nog weigeren.
Hoeveel kinderen (geen stiefkinderen) heeft uw vader? Die zitten allen in hetzelfde schuitje. Is er een notaris in het spel? Wie heeft de begrafenis geregeld?

Laat het echter niet aanslepen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jeanpierre
Topic Starter

#3 , 07 feb 2009 18:56

Bedankt voor je reactie.

De relatie met mijn vader was effectief slecht, in geen 30 jaar iets gehoord of gezien.

Er zijn nog 3 stiefkinderen.

Ondertussen ben ik reeds te weten gekomen dat de jongste stiefzoon bij mijn vader inwoonde en er nog steeds woont. Schijnbaar zou die zich voorgedaan hebben als de ENIGE wettelijke erfgenaam en vermoedelijk heeft hij in alle stilte alles ingepikt.

Het is eigenlijk een ongelooflijk verhaal. De tweede vrouw waar mijn vader is mee hertrouwd droeg exact dezelfde naam als mijn vader, en de drie kinderen van deze vrouw droegen de naam van de moeder. Dus iedereen draagt dezelfde naam ondanks een biologische verschillend afkomst.

Heb ondertussen een afspraak met notaris. Ben benieuwd om zijn reactie in deze.

Reclame

j.demoor

#4 , 08 feb 2009 14:43

De ziekenhuiskosten behoren tot de passiva van de erfenis.

Slechts indien de nalatenschap die kosten niet dragen kan,geldt krachtens art.205 Burgerlijk Wetboek(=B.W.):
‘De kosten van verpleging die onmiddellijk aan het overlijden voorafgaan,maken een schuld uit van de nalatenschap van de overledene. Ze vallen EVENEENS onder het voorwerp van de onderhoudsverplichting van art.205 B.W. indien aan de voorwaarden hiertoe is voldaan,ook ten aanzien van de verwerpende erfgenaam‘(Vred.Merksem 15 juli 1999, Rechtskundig Weekblad 2000-01,991-992,noot VANWINCKELEN,K.).

Het enkele nakomen van “Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(B.W.). is geen "daad van aanvaarding".

De ‘kinderen van zijn reeds overleden tweede vrouw’ die niet uw vaders kinderen zijn,zijn ook zijn erfgenamen niet,tenzij bij testament. Bij twijfel kan u de Ontvanger van de Registratie vragen of u enig erfgenaam bent. Indien ja dan zal u ook alleen de successieaangifte moeten doen.

U kan ook toepassing maken van : “Art.793.De verklaring waarbij een erfgenaam te kennen geeft dat hij deze hoedanigheid slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving aanneemt, moet worden afgelegd op de griffie van de rechtbank van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jeanpierre
Topic Starter

#5 , 15 feb 2009 17:37

‘De kosten van verpleging die onmiddellijk aan het overlijden voorafgaan,maken een schuld uit van de nalatenschap van de overledene. Ze vallen EVENEENS onder het voorwerp van de onderhoudsverplichting van art.205 B.W. indien aan de voorwaarden hiertoe is voldaan,ook ten aanzien van de verwerpende erfgenaam‘(Vred.Merksem 15 juli 1999, Rechtskundig Weekblad 2000-01,991-992,noot VANWINCKELEN,K.).

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met de zinssnede "INDIEN AAN DE VOORWAARDEN HIERTOE IS VOLDAAN"[/u]

j.demoor

#6 , 16 feb 2009 11:51

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(B.W.).

‘die BEHOEFTIG zijn’ is de nodige en voldoende voorwaarde die hiertoe voldaan moet zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jeanpierre
Topic Starter

#7 , 25 feb 2009 18:29

The continueing story ...
Heb ondertussen inlichtingen ingewonnen bij notaris en advocaat. Beide hebben mij het advies gegeven niet te betalen.
Heb de advocaat van het ziekenhuis aangeschreven en hem de situatie uit de doeken gedaan met het hoe en waarom ik niet akkoord ging met zijn stelling van de onderhoudsplicht.
Na 14 dagen nog geen reactie mogen ontvangen. Stilte voor de storm ? !

Zijn ondertussen ook te weten gekomen dat de bankrekening van mijn overlijden vader redelijk goed in het rood zou staan. Ben benieuwd of van uit die hoek nog actie zal komen.
Hou jullie op de hoogte

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”