erfenis appartement 25-75

Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

erfenis appartement 25-75

#1 , 31 jul 2021 22:57

Hallo, mijn ouders willen mij vervroegd hun erfenis geven, hun appartement.
Ik zou zelf 75% krijgen en mijn broer 25%.

De app is reeds officieel geschat en de notaris kosten om op mijn naam te zetten zijn gekend.
Maar ik zou deze appartement in de toekomst willen verkopen om zo een huis te kunnen kopen.

Ik vroeg aan de notaris of het mogelijk is om nu de 25% van de geschatte waarde te betalen aan mijn broer zodat ik er ineens vanaf ben gezien wij (ik en mijn ouders) geen verdere contact willen hebben met mijn broer.

De notaris heeft mij verteld dat dit pas kan wanneer mijn ouders overleden zijn.
Persoonlijk vind ik dit best bizar dat het nu niet kan. Ik weet niet waarom maar deze notaris komt eenbeetje scetchy over.
Heb de indruk dat hij het thema niet zo serieus neemt.

Dus dan zou ik het appartement ook pas kunnen verkopen wanneer mijn ouders overleden zijn, als ik mijn notaris goed heb begrepen?!
Mijn ouders zouden dit nu ook graag willen afhandelen zodat ze ook verdere contact met mijn andere broer kunnen verbreken.

Persoonlijk zou ik dit beter vinden om nu mijn broer te betalen. Dan zou ik het app ook kunnen verkopen zonder achteraf gezaag of problemen met mijn broer.

Graag advies hierover hoe het eventueel anders kan?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2021 10:58

De notaris heeft gelijk. De erfenis wordt verdeeld bij overlijden.

Nu weet je nog niet wat er te verdelen zal zijn bij overlijden. Hopelijk leven je ouders nog lang. Mogelijk wordt dan het appartement verkocht om een woonzorgcentrum of extra thuishulp te betalen.

Omgekeerd kan ook hun vermogen nog aangroeien. Ik ken uiteraard je familiale situatie niet, maar ook op hoge leeftijd zouden ze nog kunnen erven van broers of zussen zonder kinderen. Wie weet winnen ze de Lotto.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 aug 2021 11:39

Is het appartement al geschonken :?:

Zo ja: onder welke (beperkende) voorwaarden :?:

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 03 aug 2021 07:53

Beste

Lijkt me toch dat hier andere mogelijkheden zijn.
Je ouders kunnen 75 % schenken en 25 % verkopen aan jou.
En die 25 % die jij koopt (en dus betaalt) levert een som geld op die je ouders kunnen schenken aan je broer. Alsdan wordt het appartement 100 % van jou. Jij kan je ouders daar verder laten wonen (kan eventueel met een recht van gebruik en bewoning formeel geregeld worden). Maar het appartement is dan 100 % van jou. Vraag is natuurlijk wat de echte wil van je ouders is. Willen zij dat jij het appartement kunt verkopen vooraleer zij overleden zijn? Want hun belangen (gratis blijven wonen tot aan hun dood of eventueel huurgelden optrekken als zijn in een woonzorgcentrum terechtkomen) en jouw belangen (geld hebben om een huis te bouwen/kopen) zijn potentieel tegenstrijdig.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 03 aug 2021 18:17

Weet wel dat, bij schenking, uw ouders niet ten laste van het OCMW zullen vallen , bij opname in een home. Uzelf, als begunstigde, zal moeten instaan voor eventuele tekorten van zorgkosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 03 aug 2021 18:40

Als zij het apartement niet bewonen kunnen zij het u schenken in volle eigendom.

Bij het overlijden van de eerste gaat de helft van wat er nog is in erfenis blote eigendom naar jullie 2. Een huwelijkscontract kan die helft in volle eigendom nalaten aan de partner (met hogere successierechten tot gevolg).

Als de tweede partner sterft wordt er 50/50 verdeelt tenzij een testament er 75/25 van maakt. Uw broer kan dan het initiatief nemen om inkorting te vorderen op wat jij geschonken kreeg. Dat zal jij dan aan hem moeten betalen. Met de recente wetswijziging wordt geschonken vastgoed enkel nog geïndexeerd.

Voorts wat hierboven al stond qua onderhoidsverplichting bij onvermogendheid.

Als er buiten het appartement niets is (ouders huren) dan hou je t geld beschikbaar om je broer die geïndexeerde 25% uit te betalen bij overlijden.

Ze kunnen ook 75% aan u schenken en 25% aan uw broer maar dan moet je wel zeker zijn dat hij zal tekenen voor verkoop …. Tricky dus als t niet snor zit. Dan “beter” de “sterfconstructie”

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”