Erfdeel opvragen

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Erfdeel opvragen

#1 , 30 jul 2021 18:12

Hallo,

Mijn vader is nu 2 jaar overleden.
Ik heb samen met de andere kinderen uit het gezin een deel geërfd en ben dus gedeeltelijk blote eigenaar van het huis waarvan mijn moeder ook het vruchtgebruik bezit.
We beslisten samen om het huis niet te verkopen maar lieten moeder in het huis verder leven en betaalden onze erfenisrechten op het geschatte bedrag (door de overheid geschat).

Kan ik nu nog steeds mijn erfdeel opeisen en mijn deel laten uitbetalen? Welke stappen moet ik hiervoor zetten? Dient het huis opnieuw geschat te worden? Of is dit niet mogelijk?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 30 jul 2021 18:20

Het vruchtgebruik van uw moeder kan je niet aanvechten. Zij alleen kan beslissen om het huis te verkopen (mits akkoord blote eigenaars) bv omdat ze naar een WZC trekt. Dan wordt de verkoopprijs opgesplitst in vruchtgebruik (navenant leeftijd) en blote eigendom.

Een stukje blote eigendom verkopen is aartsmoeilijk tot onmogelijk. Tenzij je broers/zussen je willen uitkopen. Uitkoopsom zal ws laag zijn.

Wachten is de boodschap.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”