bouwgrond schenken of erven?

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

bouwgrond schenken of erven?

#1 , 28 jul 2021 22:59

Hallo.

Ik wil binnen afzienbare tijd een huis bouwen op een stuk grond dat mijn ouders bezitten. Volgens info dat ik kan vinden op het net zou deze grond ongeveer 160 000 euro waard zijn. De vraag waar ik mee zit is: wat is het meest voordelige plan?
- mijn ouders mij de grond laten schenken (betaal ik 14% schenkingsrecht --> bijna 23 000 euro)
- gewoon bouwen en de grond in het bezit van mijn ouders laten en uiteindelijk de grond erven (betaal ik 9% successierecht --> bijna 15 000 euro)

Het 2e voorbeeld is duidelijk goedkoper, maar ik stel me vragen bij de mogelijke gevolgen van het erven van een grond waar een huis op staat waar ik eigenaar van ben... Gaan de successierechten dan berekend worden op de totale waarde van de grond PLUS het huis of enkel op de grond? Lijkt me logisch dat het enkel op de grond is, maar met vadertje staat weet je nooit hé.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 29 jul 2021 13:40

Op te lossen met recht van opstal (0,2 percent).
Contacteer notaris.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 29 jul 2021 15:10


- mijn ouders mij de grond laten schenken (betaal ik 14% schenkingsrecht --> bijna 23 000 euro)
- gewoon bouwen en de grond in het bezit van mijn ouders laten en uiteindelijk de grond erven (betaal ik 9% successierecht --> bijna 15 000 euro)
Waar haal je die tarieven vandaan ?

Is 3% bij schenking

En je splitst dat op:
Helft schenkt pa, andere helft schenkt ma

Reclame

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 29 jul 2021 23:04

Waar haal je die tarieven vandaan ?

Is 3% bij schenking

En je splitst dat op:
Helft schenkt pa, andere helft schenkt ma
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... oe-je-dat/

Ik heb hier een foutje gemaakt :) Zat bij de tarieven voor het verlaagd tarief.

Je hebt gelijk 3%.. tot 150 000 euro. Belasting op de volgende schijf is 9%. Nu ja 9% op 10 000 euro is niet veel :)

Over dat opsplitsen: betaal ik dan 2 keer schenkingsrecht?
Op te lossen met recht van opstal (0,2 percent).
Contacteer notaris.
Heb hier wat over gelezen, maar vind nergens die 0.2% terug. Ik las wel iets over 2% registratierechten op de opstalvergoeding. Als ik het goed begrijp zouden mijn ouders eigenaar worden van het huis dat ik op hun grond zet na 50 jaar. Uiteraard gaan ze het zo lang niet trekken en zal de grond geërfd worden. Betaal ik dan niet gewoon de successierechten...?

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

#5 , 29 jul 2021 23:42


Heb hier wat over gelezen, maar vind nergens die 0.2% terug. Ik las wel iets over 2% registratierechten op de opstalvergoeding.
Wat verder opzoekwerk gedaan en ondertussen toch die 0.2% gevonden. Eerste website waar ik het vond had het wellicht mis.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 30 jul 2021 14:06

Je hebt gelijk 3%.. tot 150 000 euro. Belasting op de volgende schijf is 9%. Nu ja 9% op 10 000 euro is niet veel :)

Over dat opsplitsen: betaal ik dan 2 keer schenkingsrecht?
2 keer, maar telkens op de helft ... en je blijft zo onder 150000 en op 3% :wink:

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 30 jul 2021 14:33

Grond heeft waarde 160.000 euro.
Pa schenkt 80.000 à 3 % = 2400; Ma idem. Totaal aan schenkingsrechten : 4800 euro, plus wat aktekosten en ereloon notaris.
Schenking is altijd beter dan erven. De Grond wordt van u en verdwijnt uit het vermogen van uw ouders. Bij overlijden van uw ouders wordt daar niet meer over gesproken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

#8 , 30 jul 2021 17:13

Grond heeft waarde 160.000 euro.
Pa schenkt 80.000 à 3 % = 2400; Ma idem. Totaal aan schenkingsrechten : 4800 euro, plus wat aktekosten en ereloon notaris.
Schenking is altijd beter dan erven. De Grond wordt van u en verdwijnt uit het vermogen van uw ouders. Bij overlijden van uw ouders wordt daar niet meer over gesproken.
Je hebt gelijk 3%.. tot 150 000 euro. Belasting op de volgende schijf is 9%. Nu ja 9% op 10 000 euro is niet veel :)

Over dat opsplitsen: betaal ik dan 2 keer schenkingsrecht?
2 keer, maar telkens op de helft ... en je blijft zo onder 150000 en op 3% :wink:
Noice. Merci.

Nu dat recht van opstal toch eens wat uitpluizen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 30 jul 2021 21:40

Recht van opstal haalt grond niet uit vermogen van uw ouders - daar blijft nadien erfbelasting verschuldigd

In de erfbelasting gaan de tarieven wél sneller omhoog

Daar is het 3% tot 50.000
Nadien 9% (laat ons zeggen tot 80000)
Dat alleen is al meer dan de 2400€ per ouder nu

En waarde grond gaat normaal enkel stijgen ...

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

#10 , 30 jul 2021 21:53

Recht van opstal haalt grond niet uit vermogen van uw ouders - daar blijft nadien erfbelasting verschuldigd

In de erfbelasting gaan de tarieven wél sneller omhoog

Daar is het 3% tot 50.000
Nadien 9% (laat ons zeggen tot 80000)
Dat alleen is al meer dan de 2400€ per ouder nu

En waarde grond gaat normaal enkel stijgen ...
Hmm.. ik kan het terloops eens vragen wanneer ik informeer voor leningen. Las immers ook al iets over hoe de fiscus dergelijke zaken met argusogen bekijkt en of het om een verdoken schenking zou kunnen gaan of iets in die aard.

Bedankt voor de info!

johangel
Berichten: 90

#11 , 30 jul 2021 22:36

niks verdoken schenking, er worden toch rechten betaald?

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

#12 , 31 jul 2021 22:34

niks verdoken schenking, er worden toch rechten betaald?
Ja, inderdaad. Ging wellicht over iets anders, heb redelijk wat pagina's gelezen over het onderwerp :)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”