Discussie erfenis

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Discussie erfenis

#1 , 28 jul 2021 19:06

Dag allen,

Even een korte schets:
We zijn met vijf erfgenamen, de erfenis bevat een vervallen huis dat ze willen renoveren en winst uit slaan.

Het probleem is: de andere vier willen me dat niet gunnen (ik ben eerder verre familie en onze families liggen al jaren in conflict)
Dus: ze deden me een ietwat mager voorstel zodat ik mijn erfdeel zou wegschenken, voordat de notaris tot de verdeling zou overgaan.

Als ik hier niet op inga dreigt dus een eindeloze discussie waar ik niet echt zin in heb. Bovendien kan ik niet bewijzen dat ze het huis willen renoveren (het is me enkel mondeling gezegd geweest).

Wat kan ik best doen? Het been stijf houden of onderhandelen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 28 jul 2021 19:37

Als ze willen renoveren en er winst uit slaan, zullen ze toch eerst moeten investeren en verbouwen?
Wil u dat echt samen doen met verre familie waarmee het contact niet bepaald goed is, terwijl de andere 4 kennelijk wel overeenkomen? Geen prettig vooruitzicht, toch?
Anderzijds hoeft u hun voorstel niet zomaar te aanvaarden. Laat het huis zelf schatten en doe een tegenvoorstel. U kan ook een eigen notaris nemen.

Bewijs dat ze het huis willen renoveren: wat zou u daarmee willen bekomen? Uiteindelijk is de erfenis waard wat ze nu waard is, niet wat ze na renovatie waard zou kunnen zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 29 jul 2021 12:29

We zijn met vijf erfgenamen, de erfenis bevat een vervallen huis dat ze willen renoveren en winst uit slaan.
Het probleem is: de andere vier willen me dat niet gunnen
Wat willen ze u niet gunnen ?

U heeft al een deel in dat huis door erfenis
Daar valt niets meer aan te gunnen, u heeft dat al.
Maar het is wel een aandeel in een vervallen huis ... ook kosten voor instandhouding zijn nu mee voor u :!:
(ik ben eerder verre familie en onze families liggen al jaren in conflict)
Dan wil je er toch niet mee gaan renoveren ?
Dus: ze deden me een ietwat mager voorstel zodat ik mijn erfdeel zou wegschenken, voordat de notaris tot de verdeling zou overgaan.
Mooie kans voor u om er een goede waarde voor te krijgen, zelfs boven reële marktwaarde.

Alternatief is dat u op openbare verkoop aanstuurt, aangezien u niet gedwongen in mede-eigendom moet blijven als u dat niet wil

Kosten hierbij zijn hoger voor koper (dus die betaalt minder aan verkoper en meer aan staat)

Bij openbare verkoop is er ook de kans dat niet de andere erfgenamen zullen renoveren, maar een projectontwikkelaar ...

Reclame

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2021 21:06


Wat willen ze u niet gunnen ?



Alternatief is dat u op openbare verkoop aanstuurt, aangezien u niet gedwongen in mede-eigendom moet blijven als u dat niet wil

Kosten hierbij zijn hoger voor koper (dus die betaalt minder aan verkoper en meer aan staat)

Bij openbare verkoop is er ook de kans dat niet de andere erfgenamen zullen renoveren, maar een projectontwikkelaar ...
Ze willen me mijn deel niet gunnen. Hebben me een tijd geleden zelfs via email gevraagd om mijn deel van de erfenis aan hen te geven.
Toen ik dat geweigerd heb (ik ben niet gek :wink: ) kwamen ze met een mager bod.

Hoe zit dat met het uitstappen van mede-eigendom? Ik kan eisen om mijn deel uit te betalen?

Alvast bedankt

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 11 aug 2021 21:23

Ze hebben geen poot om op te staan.
Als mede-erfgenaam kunt u de verkoop eisen. Dat heet uit onverdeeldheid treden.
Dat ze u iets niet willen gunnen is larie en apekool.

https://www.notaris.be/faq/erven/ik-ben ... te-blijven
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 aug 2021 08:54

Hoe zit dat met het uitstappen van mede-eigendom? Ik kan eisen om mijn deel uit te betalen
U kan niet eisen dat u uitbetaald wordt.
Uw deel moet dan officieel verkocht worden, via notaris & akte.

Ofwel aan één of meer van de andere erfgenamen, wat u onderhands kan doen indien u akkoord bent over de prijs.
Ofwel aan anderen - maar niemand gaat staan springen om 1/5 van een te renoveren woning te kopen.

Ofwel, aangezien u niet gedwongen kan worden mede-eigenaar te blijven, kan u de andere mede-eigenaars via de rechtbank dwingen alles (openbaar) te verkopen.
Kost ook hen geld aan advocaten, en zal minder opbrengen - zie eerder waarom.


Laat de andere mede-eigenaars weten dat als er geen deftig bod komt van één van hen of meerdere samen, dat u naar de rechtbank stapt en hen dwingt tot openbare verkoop.

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 aug 2021 19:26

Ze hebben geen poot om op te staan.
Als mede-erfgenaam kunt u de verkoop eisen. Dat heet uit onverdeeldheid treden.
Dat ze u iets niet willen gunnen is larie en apekool.

https://www.notaris.be/faq/erven/ik-ben ... te-blijven
The saga continues...

Ze dringen aan om snel uit onverdeeldheid te treden, maar als ik dan voorstel om een schatter te laten komen zijn ze niet akkoord, ze willen dat ik afstand doe van mijn erfdeel zonder dat daar iets tegenover staat :?

Uiteraard ben ik er niet met akkoord gegaan, waarna ze dreigden een procedure bij de rechtbank te starten en voorstelden om me een bedrag in het zwart te geven...

Ik ga contact nemen met mijn notaris om de zaak te bekijken

iota
Berichten: 830

#8 , 20 aug 2021 22:06

als ik dan voorstel om een schatter te laten komen zijn ze niet akkoord
U hebt hun akkoord niet nodig om het huis te laten schatten.
waarna ze dreigden een procedure bij de rechtbank te starten en voorstelden om me een bedrag in het zwart te geven...
Bluf. En absurd als dreigement: resultaat van die rechtszaak zal uiteraard zijn dat u het deel krijgt waarop u recht hebt, zoals door u gevraagd.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 aug 2021 16:42

(behalve dat alle deelgenoten ten minste een paar duizend euro in de portefeuilles van hun gerechtsdeurwaarder, raadsman, notaris-vereffenaar en experten zullen gestopt hebben)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”