erfenis overleden zoon

leek
Topic Starter

erfenis overleden zoon

#1 , 06 feb 2009 11:15

ikzelf ben vele jaren geleden gescheiden en leef met mijn dochter en zoon,men ex-vrouw (moeder van men kinderen) heeft sindsdien een nieuw samengesteld gezin.
zij heeft in haar nieuwe relatie nog een dochter gekregen.
enkele maanden geleden is mijn zoon verongelukt, hij woonde nog thuis bij mij.
nu is de vraag of haar dochtertje mee deel uitmaakt van de erfgenamen van mijn zoon en zo ja : staat zij dan gelijk in rangorde als mijn dochter voor de verdeling ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 feb 2009 17:43

Het kind van uw ex is een halfzus van uw zoon.Er is waarschijnlijk geen testament. In dergelijk geval gebeurt de verdeling aldus. Elke in leven zijnde ouder ontvangt 1/4 , dus voor U en uw ex. De rest , nl. de helft , wordt gedeeld enerzijds tussen de kinderen met de zelfde vader , anderzijds met de zelfde moeder als de overledene. dus : 1/4 van het totaal (vaders kant ) is voor uw dochter. Van het resterende 1/4 gaat de helft naar uw dochter en de andere helft naar de dochter van ex.
Resultaat : U en uw ex bekomen 1/4. Uw dochter bekomt 3/8 ; de dochter van uw ex 1/8.
De eventueel te betalen successierechten zijn die van de rechte lijn : 3-9-27 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

leek
Topic Starter

#3 , 10 feb 2009 08:00

veel dank voor je duidelijk en volledig antwoord

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”