hoe erfenis best aanpakken bij onenigheid

Ixeni
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

hoe erfenis best aanpakken bij onenigheid

#1 , 26 jul 2021 13:26

Broer X komt al jaren niet meer thuis en heeft ondertussen ook geen contact met overige broers / zussen. Moeder en vader getrouwd volgens wettelijk stelsel, geen contract. Moeder acht jaar geleden overleden, aangifte nalatenschap zelf geregeld, broer X heeft mee getekend en betaald door het contact dat hij toen nog had met 1 broer. Vader 2 weken geleden overleden. Aan broer X is gevraagd om nog langs te komen bij vader maar heeft dit geweigerd, is ook ook niet naar begrafenis gekomen. Hoe pakken we dit best aan?
1) attest erfopvolging vraag ik zelf aan 2) we doen zelf een poging tot contact met broer X en doen wederom zelf de aangifte 3) stellen zelf een bedrag voorop of laten een schatter komen voor de woning van mijn ouders
Stel dat hij akkoord gaat, hoe gaat het dan verder in zijn werk? Wie verdeelt de zicht- en spaarrekening, moet dit via een notaris? Stel dat we met broer X tot een akkoord komen over de verkoopprijs van het thuis, en dus ook zijn aandeel, kunnen we dat met de overige kinderen betalen aan hem (uitkopen) om eventueel achteraf het huis aan een hoger prijs te verkopen met de overige kinderen? Gaat dit altijd via de notaris?
Indien hij niet reageert op de uitnodiging aangifte nalatenschap, kunnen wij dit aangeven zonder zijn handtekening?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2021 21:46

Beste Ixeni
Broer X komt al jaren niet meer thuis en heeft ondertussen ook geen contact met overige broers / zussen. Moeder en vader getrouwd volgens wettelijk stelsel, geen contract.
Waar mogen we u situeren in deze casus.

Is er een testament?

Attest erfopvolging kan eenvoudig online afgehandeld
https://financien.belgium.be/nl/particu ... rekeningen

Ik raad u toch een verkennend gesprek met een notaris aan vermits ik eerlijk gezegd geen vereffening verdeling kan simuleren. Dit heeft te maken met het feit dat een Notaris enorm veel werk dient te steken in zgn. inlichtingen, notificaties...

U kan ook kiezen voor een "aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving" maar wettelijk gezien hebt u toch al daden van aanvaarding gesteld;

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2021 21:57

Er is een huis. Dus tussenkomst notaris zal nodig zijn.
Ga naar een notaris. Die kan broer X uitnodigen voor een gesprek of voorstellen zelf een notaris te nemen.
Als hierop geen reactie: rechtbank.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Ixeni
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2021 10:44

Bedankt voor de reacties. Ondertussen heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en toch nog maar eens contact gezocht met broer X. Voorlopig loopt de communicatie puur professioneel en hopen we met de rest van de broers en zussen om dit op een deftige manier te kunnen afhandelen.

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 30 aug 2021 11:55

Als je t onder elkaar kunt regelen ben je allemaal financieel t best af. ….

Geen notariskosten. Etc …..

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”