Wat en wanneer erven mijn kinderen?

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

Wat en wanneer erven mijn kinderen?

#1 , 25 jul 2021 12:11

Binnenkort gaan we trouwen met een huwelijkscontact ‘gemeenschap van goederen’. We hebben heel wat uitleg gekregen bij de notaris maar achteraf is er toch nog iets niet helemaal duidelijk voor mij.

Ik zal even de situatie uitleggen. Ik heb uit een vorige relatie drie kinderen die inmiddels volwassen zijn. Mijn huidige partner heeft geen kinderen. Hij wil dat mijn kinderen later alles van ons beiden erven.

Mijn vraag is nu, wat gebeurt er als ik als eerste kom te overlijden? Wat gebeurt er dan met ons gemeenschappelijk huis? Mijn man heeft dan vermoedelijk wel vruchtgebruik maar kan het huis dan niet verkopen om bijvoorbeeld een serviceflat te kopen? En hoe zit het met onze spaarrekening? Mag hij de helft ervan voor zichzelf houden? We willen beiden graag dat de kinderen erfgenaam zijn maar ik zou niet willen dat hij na mijn overlijden berooid achter blijft.

Kan ik hierover afspraken maken met mijn kinderen of haalt dat niets uit?

Ik hoop dat iemand een beetjes wegwijs kan maken.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2021 13:32

Is uw huwelijkscontract al opgemaakt en getekend? Wij hebben een extra beding opgenomen in ons huwelijkscontract (keuzebeding denk ik?) En dan kan de langstlevende kiezen (op moment van overlijden van de partner) welke zaken direct naar de erfgenamen gaan en welke hij/zij nog zelf wil bijhouden.
Je moet maar eens op google zoeken.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 25 jul 2021 13:37

Wat gebeurt er dan met ons gemeenschappelijk huis? Uw man behoudt zijn helft en krijgt levenslang vruchtgebruik over uw deel. Hij kan er dus levenslang blijven wonen of het huis verhuren.

Mijn man heeft dan vermoedelijk wel vruchtgebruik maar kan het huis dan niet verkopen om bijvoorbeeld een serviceflat te kopen? Uw man kan op elk ogenblik eisen dat zijn vruchtgebruik wordt omgezet in een som geld en dat het huis nadien verkocht wordt. Dan krijgt hij ook zijn helft uitbetaald.

En hoe zit het met onze spaarrekening? Mag hij de helft ervan voor zichzelf houden? Hij behoudt zijn helft zonder meer. Over uw helft krijgt hij het vruchtgebruik.

We willen beiden graag dat de kinderen erfgenaam zijn maar ik zou niet willen dat hij na mijn overlijden berooid achter blijft. Hij blijft niet berooid achter, zie vorige antwoorden. De kinderen zijn enkel erfgenaam van u, niet van hun stiefvader tenzij hij een testament opstelt.

Een keuzebeding lijkt me af te raden aangezien uw kinderen geen wettelijke erfgenamen zijn van hun stiefvader en daardoor mogelijk niets zullen erven van u.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 25 jul 2021 16:10

Geen contract : 'algehele gemeenschap' opmaken. Wel eventueel wettelijk stelsel aan te passen : 'scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst'.
Uw man moet steeds een testament opmaken - of uw kinderen adopteren - als hij wil dat zij van hem erven.
Van wie is het huis nu? Ik hoop dus niet van u. Hebben de kinderen misschien al een deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2021 09:50

Wat gebeurt er dan met ons gemeenschappelijk huis? Uw man behoudt zijn helft en krijgt levenslang vruchtgebruik over uw deel. Hij kan er dus levenslang blijven wonen of het huis verhuren.

Mijn man heeft dan vermoedelijk wel vruchtgebruik maar kan het huis dan niet verkopen om bijvoorbeeld een serviceflat te kopen? Uw man kan op elk ogenblik eisen dat zijn vruchtgebruik wordt omgezet in een som geld en dat het huis nadien verkocht wordt. Dan krijgt hij ook zijn helft uitbetaald.

En hoe zit het met onze spaarrekening? Mag hij de helft ervan voor zichzelf houden? Hij behoudt zijn helft zonder meer. Over uw helft krijgt hij het vruchtgebruik.

We willen beiden graag dat de kinderen erfgenaam zijn maar ik zou niet willen dat hij na mijn overlijden berooid achter blijft. Hij blijft niet berooid achter, zie vorige antwoorden. De kinderen zijn enkel erfgenaam van u, niet van hun stiefvader tenzij hij een testament opstelt.

Een keuzebeding lijkt me af te raden aangezien uw kinderen geen wettelijke erfgenamen zijn van hun stiefvader en daardoor mogelijk niets zullen erven van u.
Bedankt voor uw antwoorden. Mijn man laat een testament opstellen om vast te leggen dat mijn kinderen de erfgenamen zijn. Is dit nadelig voor hem?
maakt het een verschil als ik met de kinderen duidelijke afspraken maak of verloopt hoe dan ook alles zoals het bij wet is zonder dat mijn kinderen een invloed hebben?

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jul 2021 09:52

Geen contract : 'algehele gemeenschap' opmaken. Wel eventueel wettelijk stelsel aan te passen : 'scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst'.
Uw man moet steeds een testament opmaken - of uw kinderen adopteren - als hij wil dat zij van hem erven.
Van wie is het huis nu? Ik hoop dus niet van u. Hebben de kinderen misschien al een deel.
De kinderen hebben nog geen deel. Mijn man en ik hebben beiden een eigen huis. Na ons huwelijk zal ik mijn huis verkopen en met dat geld zijn huis nog renoveren. Mijn man is inderdaad van plan om een testament op te maken, zodat mijn kinderen kunnen erven van hem.

iota
Berichten: 830

#7 , 27 jul 2021 10:48

Hierbij de bedenking dat een testament geen garanties biedt. Dat kan nl. op elk moment worden herroepen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 jul 2021 14:05

Mijn man en ik hebben beiden een eigen huis. Na ons huwelijk zal ik mijn huis verkopen en met dat geld zijn huis nog renoveren.
Informeer bij notaris naar interessantere oplossingen
Investeren in andermans eigendom (zonder dat er eigendomsaandeel tegenover staat) is zelden een goede investering

Vandaag, met trouwplannen, lijkt dat misschien allemaal mooi
Overmorgen kan situatie er héél anders uit zien

Testament herroepen is 5 minuten werk
Investering in andermans eigendom terug proberen te krijgen, is daarentegen vaak onbegonnen werk


Hou gelden van verkoop vh huis (uw eigen vermogen) volledig of minstens zo veel mogelijk apart van gemeenschappelijke rekeningen.

iota
Berichten: 830

#9 , 27 jul 2021 14:19

Mijn man laat een testament opstellen om vast te leggen dat mijn kinderen de erfgenamen zijn. Is dit nadelig voor hem?
maakt het een verschil als ik met de kinderen duidelijke afspraken maak of verloopt hoe dan ook alles zoals het bij wet is zonder dat mijn kinderen een invloed hebben?
Voor uw man kan dat niet nadelig zijn, aangezien een testament pas in werking treedt als de erflater is overleden. Voor uw kinderen eventueel wel, als u eerder zou overlijden en uw man zijn testament zou wijzigen. Dat kan op elk moment, zelfs door gewoon zelf een papier op te maken, dit te dateren en te tekenen.
Idd zal achteraf alles worden uitgevoerd zoals het op papier staat. De erfgenamen hebben daar niets over te zeggen.

Denk niet alleen aan je kinderen, maar ook aan jezelf, mocht er later toch een haar in de boter komen.

iota
Berichten: 830

#10 , 27 jul 2021 14:24

Voor uw kinderen eventueel wel, als u eerder zou overlijden en uw man zijn testament zou wijzigen
Natuurlijk kan hij zijn testament daarvoor ook al wijzigen. Dan zou het evtl. nog nadelig kunnen zijn voor uzelf, als hij eerder overlijdt.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 27 jul 2021 17:30

Investeren in het huis van je partner enkel doen als hij u mede-eigenaar wilt maken van dat huis. Anders kan het idd zo zijn dat dat geld gewoon uit uw vermogen verdwijnt.
Dat kan simpel door een clausule in het huwelijkscontract.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jul 2021 11:58

Investeren in het huis van je partner enkel doen als hij u mede-eigenaar wilt maken van dat huis. Anders kan het idd zo zijn dat dat geld gewoon uit uw vermogen verdwijnt.
Dat kan simpel door een clausule in het huwelijkscontract.
maar als we trouwen met een huwelijkscontract gemeenschap van goederen, dan word ik toch vanzelf mede-eigenaar van zijn huis? Of niet?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 30 jul 2021 14:25

Mede-eigenaar worden doe je idd via huwelijkscontract. Maar opgelet, zoals u het voorstelt gaat u uw kinderen benadelen.
Daarom : contract scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst of het wettelijk stelsel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 aug 2021 17:19

Mede-eigenaar worden doe je idd via huwelijkscontract. Maar opgelet, zoals u het voorstelt gaat u uw kinderen benadelen.
Daarom : contract scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst of het wettelijk stelsel.
In welke zin zou ik mijn kinderen benadelen?
En wat houdt het in dat mijn man na mijn overlijden vruchtgebruik heeft over mijn deel van het spaargeld? Dat snap ik niet zo goed.

iota
Berichten: 830

#15 , 18 aug 2021 21:34

Als u alles in de gemeenschap brengt, heeft uw nieuwe echtgenoot bij uw overlijden vruchtgebruik over alles. Hij kan levenslang in de gezinswoning blijven wonen of deze verhuren en beschikt over de inboedel. Ook uw deel van het geld wordt niet overgemaakt aan uw kinderen, want hij heeft recht op de intresten ervan. Vruchtgebruik van zaken zoals een auto, betekent concreet dat hij hem mag gebruiken totdat hij op is.
Kortom: voor uw kinderen zal het tot na zijn overlijden duren vooraleer ze iets van hun erfenis zien. Terwijl u op dit moment wel een huis bezit dat aan uw kinderen toekomt bij uw overlijden. Maar dat u nu eigenlijk, grof gesteld, 'cadeau' doet aan hun stiefvader.

Mss zitten in uw huis, behalve uw eigen inkomsten, ook nog erfenissen van uw familie of gelden van de vader van de kinderen. Als u dat allemaal gemeenschappelijk maakt, heeft vooral uw echtgenoot daar plezier van ten nadele van uw kinderen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”