Vruchtgebruik

Kevin89
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik

#1 , 25 jul 2021 01:50

Hallo , wij zijn een nieuw samengesteld gezin met elk 2 minderjarige kids uit 1e huwelijk, samen hebben we ook een zoontje . Sinds kort is mijn partner palliatief verklaard . We hebben samen een huis gekocht , zonder contract enz … ik vernam als mn partner overlijdt dat ik het vruchtgebruik krijg over de woning , nu wat gebeurd er als ik de woning verkoop en hoe word alles verdeeld van de verkoop vd woning , heb ik ook recht op een deel enz …

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 jul 2021 09:40

Kevin, vooreerst sterkte bij uw situatie.
U bent zelf eigenaar voor de helft van de woning, en dat blijft zo. Het deel van uw partner wordt als volgt verdeeld : de blote eigendom gaat naar haar kinderen, en jij krijgt het vruchtgebruik daarvan. Dat is heilig in dit land, dwz. dat kan niemand u afpakken. U kan dus zelf levenslang daar blijven wonen.
Bij verkoop - ik raad dat niet aan- is de verdeling van de opbrengst ongeveer hetzelfde. De waarde van het vruchtgebruik is afhankelijk van uw leeftijd op dat moment.
Er zijn misschien nog wel elementen om rekening mee te houden, vb. een schuldsaldo-verzekering. Ga daarom eens te rade bij uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 26 jul 2021 13:44

Ook van mij veel moed en kracht gewenst. Een partner op jonge leeftijd verliezen is enorm zwaar.

Denk er ook aan dat het ouderlijk gezag over haar twee kinderen volledig zal uitgeoefend worden door hun vader. Hij zal dus ook in hun naam de erfenis moeten beheren tot ze meerderjarig zijn.
Dit kan u nu nog anders regelen via de notaris.
Een aanpassing van het huwelijkscontract, meer bepaald het toevoegen van een keuzebeding, raad ik ook ten zeerste aan om te overwegen. Het zal u veel kopzorgen en rompslomp besparen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”