Verkwisting van geld door volmachthouder

Phiphi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkwisting van geld door volmachthouder

#1 , 13 jul 2021 11:36

Hallo,


Ik,ben erfgenaam van een familielid (Jos)van mijn vader.
Dit familielid heeft geen kinderen, enkel een man (Henk) die er van jongsaf aan opgroeide omdat zijn ouders in de gevangenis vertoefden.
Na het overlijden van het familielid(Jos) van mijn pa bleken vrijwel alle centen op.
De villa was verkocht, dat wist we maar alle centen plus spaarcenten zijn in rook op,gegaan.
Vervolgens heb ik de uittreksels opgevraagd bij de bank.
Daaruit blijkt nu dat de volmachthouder systematisch alles afhaalde en overschreef naar zijn eigen rekening.
Nu vroeg ik Henk om rekenschap af te leggen…en het antwoord is dat ik niets te bemoeien heb daarmee, er werd immers rekenschap afgelegd aan de inmiddels overleden Jos?!? Volgens Henk was Jos nog zeer helder van geest en besliste hij zelf wat er met zijn geld gebeurde.

Wat moet ik nu doen? Jos was zogezegd helder van geest, waarom dan een volmacht aan Henk die hem in het stille weg pluimde? Waarom moest ik eigenlijk nog op het testament staan dan? Voor de versiering? Ik dacht het niet…
Bedankt op voorhand..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 13 jul 2021 12:15

Tja. Bij leven doet men met zijn geld wat men wil. Als de villa nog geen 3 jaar geleden verkocht was gaat de fiscus er vanuit dat het geld er nog is behalve het bedrag dat bewijsbaar uitgegeven is (woon zorgcentrum, geregistreerde schenkingen, etc). Check dat je niet schulden erft.

Als er geen schenkingsdocumenten zijn zou je een advocaat kunnen nemen om te procederen. Gaat je wel geld kosten zodat je m best eerst advies vraagt over de slaagkansen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 13 jul 2021 12:23

Aangezien u geen reservataire erfgenaam van die Jos bent kunt u niet veel doen.
Het is niet omdat men in een testament wordt vermeld dat men ook effectief zal erven.
Gaat het over een algemeen of bijzonder legaat?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”