huissleutel in bewaring bij advocaat

FRODO 2018
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

huissleutel in bewaring bij advocaat

#1 , 05 jul 2021 23:23

Erfgenaam geeft huissleutel in bewaring bij haar advocaat

1.5 jaar geleden overleed mijn moeder, mijn zus woonde toen in bij ons moeder. Na het overlijden van moeder bleef mijn zus daar wonen.

De successie is volledig afgehandeld, enkel de inboedel en het huis dienen nog verdeeld te worden. Mijn zus weigert de inboedel te verdelen, weigert een bezettingsvergoeding (huur) te betalen en weigert ieder voorstel tot verdeling. Na verschillende keren mondeling overleg heb ik een aangetekende brief verzonden, waarop ik tot op heden geen enkele reactie heb mogen ontvangen.

Na 10 -tal maanden heeft ze het huis verlaten en in erbarmelijke toestand achter gelaten (vuil en verloederd), zonder de andere erfgenamen hiervan op de hoogte te stellen. Huisraad met waarde (wasmachine, TV, …) werd zonder overleg meegenomen of verkocht, de rest van de inboedel werd gedeeltelijk buiten gesmeten .

De huissleutels heeft ze bij haar advocaat in bewaring gegeven. Deze laat ons weten dat we het huis niet mogen betreden zonder begeleiding van zijn medewerker of andere advocaat. Heb ik als mede-eigenaar niet het recht om het huis zelfstandig en alleen te betreden?

1 Hoelang heb ik recht op een bezettingsvergoeding, vermits ik tot op heden nog steeds niet beschik over een sleutel?

2 Ook de lopende brandverzekering werd eenzijdig door haar opgezegd en het onroerend goed is momenteel niet meer verzekerd. Ze weigert haar medewerking om een nieuwe verzekering af te sluiten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 06 jul 2021 10:35

Die vraagt om een rechtszaak. En heeft alvast een advocaat genomen.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2021 13:17

A) U bent ongewild grappig als u dit schrijft:

"De successie is volledig afgehandeld, enkel de inboedel en het huis dienen nog verdeeld te worden."

Wat is er dan wel verdeeld? De bankrekeningen.

B) Kent u de verzekeraar van het gebouw?
Stap daar naartoe en sluit zelf een brandverzekering af voor het gebouw. Hij:zij hoeft het huis niet te zien; neem gewoon de oude polis en baseer u daarop.
U betaalt alles zelf; later te regelen.

C) Heeft u een verzekering BA? Dekt die hetgeen kan voorvallen door uw bezit in onverdeeldheid van dat huis?
Wellicht niet. Sluit een verzekering BA af. U betaalt alles zelf; later te regelen.

D) Is er een stookolietank? Buiten? Binnen? Ondergronds? Doe het nodige voor een verzekering tegen lekken.

E) Heeft u het gemeentebestuur op de hoogte gebracht van de nieuwe eigenaars? Wellicht moet u een specifieke belasting betalen.

F) Alles van de inboedel bent u kwijt.

G) Neem een advocaat en start een vordering tot uitonverdeeldheidtreding.

H) Doe het nodige m.b.t. de nutsmaatschappijen.

I) Mag u binnen in dat huis? Natuurlijk. Betaal een slotenmaker en bezorg een kopie van de nieuwe sleutel aan elke deelgenoot. PS een zijdeur of achterdeur openen kan ook. U riskeert enkel dat men u beschuldigt van het wegnemen van voorwerpen.

J) Hoeveel "huur" mag u verwachten? Te onderzoeken. Is de Wet op de kleine nalatenschappen 1900 toepasselijk? Wat is het KI van het huis?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 06 jul 2021 14:11

Even terzijde :

Mag een slotenmaker zomaar een slot vervangen zonder enige controle van identiteit of van belang bij deze zaak ?

Moet de vroegere bewoonster, de zus dus, ingeval van vervangen van slot niet ook een sleutel ontvangen ?

eylis
Berichten: 8842

#5 , 06 jul 2021 15:49

"Moet de vroegere bewoonster, de zus dus, ingeval van vervangen van slot niet ook een sleutel ontvangen ?" Dat beantwoordt Gaby P ook duidelijk.

FRODO 2018
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jul 2021 19:33

A) U bent ongewild grappig als u dit schrijft:

"De successie is volledig afgehandeld, enkel de inboedel en het huis dienen nog verdeeld te worden."

Wat is er dan wel verdeeld? De bankrekeningen.

B) Kent u de verzekeraar van het gebouw?
Stap daar naartoe en sluit zelf een brandverzekering af voor het gebouw. Hij:zij hoeft het huis niet te zien; neem gewoon de oude polis en baseer u daarop.
U betaalt alles zelf; later te regelen.

C) Heeft u een verzekering BA? Dekt die hetgeen kan voorvallen door uw bezit in onverdeeldheid van dat huis?
Wellicht niet. Sluit een verzekering BA af. U betaalt alles zelf; later te regelen.

D) Is er een stookolietank? Buiten? Binnen? Ondergronds? Doe het nodige voor een verzekering tegen lekken.

E) Heeft u het gemeentebestuur op de hoogte gebracht van de nieuwe eigenaars? Wellicht moet u een specifieke belasting betalen.

F) Alles van de inboedel bent u kwijt.

G) Neem een advocaat en start een vordering tot uitonverdeeldheidtreding.

H) Doe het nodige m.b.t. de nutsmaatschappijen.

I) Mag u binnen in dat huis? Natuurlijk. Betaal een slotenmaker en bezorg een kopie van de nieuwe sleutel aan elke deelgenoot. PS een zijdeur of achterdeur openen kan ook. U riskeert enkel dat men u beschuldigt van het wegnemen van voorwerpen.

J) Hoeveel "huur" mag u verwachten? Te onderzoeken. Is de Wet op de kleine nalatenschappen 1900 toepasselijk? Wat is het KI van het huis?

Dank je voor de tips, zeker deze m.b.t. BA .

B ) De vorige verzekeraar ken ik wel. Als ik zelf een verzekering zou afsluiten en er is schade, worden de anderen ook vergoed op basis van mijn verzekering zonder ooit een cent betaald te hebben.
Hoe regelt u "betaal alles zelf en regel later". Zonder akkoord van elke erfgenaam is dat moeilijk te regelen. Iedere erfgenaam kan en mag in zee gaan met andere maatschappij.

F ) Inboedel (ook al heeft deze weinig waarde) meenemen zonder afspraken met andere erfgenamen is dat geen DIEFSTAL?

J ) Huur / bezettingsvergoeding. Het KI van deze woning is € 743
Voor welke termijn kan ik deze vergoeding vragen?
- Zolang haar domicilie er staat
- tot we via haar advocaat op de hoogte werden gesteld van haar verhuis (+- 1.5 maand
later)
- of tot we een sleutel overhandigd krijgen
Een huurcontract van nieuw pand wil toch niet zeggen dat het andere automatisch ten einde loopt.


Mag de advocaat de sleutel in bewaring nemen en ons enkel toegang toestaan onder begeleiding? Hij belemmert de vrije toegang aan de andere erfgenamen tot hun eigendom.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 06 jul 2021 19:40

Antwoord op een deelaspect, de verzekering.

U kan een verzekering nemen voor het huis. ook zonder akkoord van de anderen.

Met verzekering kan iedereen "meegenieten" als er een schadegeval is. Zonder verzekering zit uzelf ook met de gebakken peren, bij brand of andere schade. Doen dus, de premie is niet zo ontzettend hoog :)

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jul 2021 22:15

Het is wellicht niet helemaal van toepassing, maar de poot van uw zuster was/is wat steviger dan de uwe. U kunt het maar weten.

16 MEI 1900. - Wet tot erfregeling van de kleine nalatenschappen
Artikel 1. Wanneer, voor het geheel of voor een deel, een nalatenschap onroerende goederen bevat, waarvan het kadastraal inkomen in 't geheel (1.565 EUR) niet overtreft, wordt van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek afgeweken, zoals in de navolgende artikelen is aangeduid.

Art. 4.((Onverminderd de rechten [2 die artikel 1389/1]2 van het Burgerlijk Wetboek toekent aan de langstlevende echtgenoot, heeft ieder van de erfgenamen in de rechte lijn ... het recht) tot overneming, naar schatting, hetzij van de woning, bij het overlijden, door de de cujus, ... betrokken, benevens de stoffering, hetzij van het huis, de meubelen, ...)

(Willen verschillende belanghebbenden het recht tot overneming uitoefenen, dan wordt de voorkeur bij voorrang en in de volgende orde gegeven aan:
a) de overlevende echtgenoot;
b) degene die de de cujus heeft aangewezen;
c) degene die tot aan het overlijden, zelfs zonder het huis met de de cujus of zijn echtgenoot te bewonen, op regelmatige en voortdurende wijze in het bedrijf meewerkte;
d) degene die tot aan het overlijden met de de cujus of zijn echtgenoot het huis bewoonde en hem hulp en bijstand verschafte;
e) degene die op het ogenblik van het overlijden het huis bewoont;

iota
Berichten: 830

#9 , 06 jul 2021 22:28

Ja, u kan uw zus een bezettingsvergoeding vragen voor de tijd dat ze daar effectief woonde sinds de erfenis is opengevallen (is geen huurcontract). Ja, uw zus moet mee betalen aan de brandverzekering en aan eventuele andere kosten (b.v leegstand). Ja, ze moet de inboedel van uw moeder in principe delen. En ja, u hebt even veel recht het huis te betreden als de andere erfgenamen (sinds het leeg staat).

Echter ziet het ernaar uit dat u deze zaken voor de rechtbank zal moeten afdwingen, aangezien uw zus niet coöperatief is. De bezettingsvergoeding en haar aandeel in brandverzekering en andere kosten zal dan worden verrekend via haar erfdeel (= "regel het later").
De inboedel is een hopeloze zaak. Hoe gaat u kunnen bewijzen wat er was en welke zaken respectievelijk aan uw moeder en uw zus toebehoorden, aangezien ze daar woonde?

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 06 jul 2021 23:15

Best niet binnengaan want dan blijkt indien alle partijen vertegenwoordigd zijn dat de toestand verloederd en verwaarloosd is door de bezetter cq uw zus.
Alle andere erfgenamen mee samen één advocaat en die stelt dan uw zus in gebreke en maakt let zijn confrater de nodige afspraken

iota
Berichten: 830

#11 , 07 jul 2021 00:21

Zeg aan de verzekering dat er geen inboedel meer is. Dat scheelt in premie.

FRODO 2018
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 jul 2021 11:38

Mijn zus heeft nooit een overeenkomst met de andere erfgenamen getekend.
Betekent geen contract - geen bezettingsvergoeding? Geldt dit ook voor eventuele andere mogelijke, toch verplichte overeenkomsten (brandverzekering, enz ...)
Een eerstelijns advocaat (gratis advies ) zegt wanneer uw zus nooit een vergoeding heeft betaald voor kost en inwoon, hierdoor is het betwistbaar om een bezettingsvergoeding te krijgen?
Voor de periode dat we het huis niet konden / kunnen betreden (omdat we niet beschikten over een sleutel), hebben we dan recht op een leegstandsvergoeding? Door de sleutel in bewaring te geven bij haar advocaat konden we geen toegang verlenen aan immokantoren, voor eventueel verhuur of verkoop. Hierdoor lopen we inkomsten mis. Is het mogelijk om haar of haar advocaat hiervoor aansprakelijk te stellen?
Is er iemand die weet heeft van een leegstandsvergoeding of een uitspraak in die zin?
Betreffende de inboedel kan ik vragen wat ze heeft meegenomen bij haar verhuis, is dit van haar of van onze ouders.
Een rechtszaak met boedelnotaris is kostelijk en een zaak van lange adem.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 jul 2021 13:19

Beste Frodo,

met alle begrip voor uw zaak, maar u gelooft toch nog in SInterklaas, vrees ik.
In de juridische wereld draait alles om twee zaken: bewijs en dwang.
Wat kan u bewijzen en hoe kan u iemand dwingen om die iets te doen doen of te geven?

Als uw zuster zegt dat uw moeder bij haar leven dit en dat heeft weggegooid, hoe gaat u het tegendeel bewijzen? Van de inboedel bent u alles kwijt.

Wat was de inboedel trouwens waard in geld? Voor hoeveel heeft u de inboedel dan wel aangegeven in uw aangifte van nalatenschap?

Hoe zou u het huis te huur of te koop kunnen gesteld hebben als de nalatenschap nog niet vereffend en verdeeld was? En trouwens, verhuren met zo een b... als mede-eigenaar? Dat belooft.

Drie woorden zijn voor u van belang: rechtbank, rechtbank en rechtbank. De problemen die op u afkomen zijn klein bier vergeleken met de bezettingsvergoeding waarvan u droomt. Leegstand; onverwarmd huis; onderhoud stookinstallatie; burenproblemen; binnenregenen; tuinwildgroei; de fiscus voor de onroerende voorheffing; krakers; enz. enz.

Nog dit:
- het is niet omdat men een gerechtelijke verdeling begint, dat die tot het einde moet doorlopen worden; minnelijk overeenkomen kan in elke fase
- als een erfgenaam echt dwars blijft liggen, spreken we niet over duizenden euro kosten maar over tienduizenden. Meerdere gevallen die ik volg lopen al 8 jaar. Ik heb er één gekend die 29 jaar gelopen heeft. Maar er is geen andere weg dan te starten bij de rechtbank.

En sluit in hemelsnaam onmiddellijk op eigen kosten een brand- en BA-verzekering af.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”