erfenis langslevende

Nancy1980!
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

erfenis langslevende

#1 , 04 jul 2021 18:40

hallo

13 juni is mijn mama gestorven. Mijn papa leeft nog en ik heb nog 1 zus.
Er is in 1979 een contract langslevende opgemaakt. Nu heb ik al wat opgezocht en ben erachter gekomen dat dit helemaal niet
voordelig is voor succesierechten. Dat deze eerst door mijn papa op de roerende goederen betaald moet worden en daarna, als onze
papa zou overlijden, nog eens door mij en mijn zus.

Iemand die hier iets meer over weet? Kan mijn papa dit contract toch nog weigeren en gewoon zoals standaard de helft in vruchtgebruik erven?
Even ter info. We komen allemaal goed overeen en zullen zeker ons deel niet opeisen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2021 22:13

Uw vader is vrijgesteld op de eerste 50.000 euro roerend die hij erft (of krijgt uit zijn huwelijkscontract).
Dus als er niet méér dan 115.000 euro is op de gemeenschappelijke rekeningen (dat is met de passiefforfaits inbegrepen) en geen huis is er niets verschuldigd.

Als uw vader dan nog 3 jaar blijft leven, kan hij gratis schenken aan de kinderen (enkel roerend).

Nancy1980!
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2021 06:39

Er is een huis en spaargeld.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 05 jul 2021 11:49

Zo'n document is een wederzijds contract. Dat betekent dat beiden - vader én moeder - dit (hadden) moeten tekenen om te wijzigen.
Wat de erfbelasting nu betekent : idd 50.000 € vrijstelling roerend, plus volledige vrijstelling van de gezinswoning. Er zal nu dus niet veel te betalen zijn.
Zonder verdere maatregelen is evenwel de kost bij het overlijden van vader wel vrij zwaar. Dit kan opgevangen worden door schenkingen - roerend en onroerend - vanwege vader aan de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 05 jul 2021 17:38

Een huwelijkscontract kan alleen bij leven gewijzigd worden. Nu moet het uitgevoerd worden.

Omdat er een contract is moet je naar de notaris voor een akte van erfopvolging. De erfenisaangifte kan je wel nog zelf doen als je dat wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”