Akte van onverdeeldheid - Notaris kosten

saitam
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Akte van onverdeeldheid - Notaris kosten

#1 , 04 jul 2021 14:26

Graag een inlichting.
Binnenkort passeert er bij de notaris een akte van onverdeeldheid, dit tussen mijn vrouw & haar broer. Dit in navolging van een erfenis van de nonkel van mijn vrouw (die geen kinderen heeft).

Het gaat over woning A, waar door de erfenis elk 1/4 van bezitten (1/2 nog in handen van mijn vrouw haar vader).
En de woning B, volledig, dus elk de helft, mijn vrouw en haar broer.

De ouderlijke woning is geschat op 378k (1/4 is 94,5k), het huis op 257,5k

Wij hebben interesse in woning B, dus willen we de 1/2 van het deel van de broer overnemen & de broer in woning A, dus wil hij ons 1/4 overnemen. Dit zodat mijn vrouw volledige eigenaar wordt van de woning B & de broer de woning A voor de helft zal bezitten (andere helft blijft bij de vader).
Omdat wij uit onverdeeldheid treden betalen wij 2.5% registratierechten op de volledige woning, de broer slechts op 1/4, omdat daar nog verdeeldheid op zit.

Mijn vraag gaat over de verdeling van de andere notariskosten. Deze worden door de notaris verdeeld over mijn vrouw & haar broer. Deze worden volgens diezelfde factor verdeeld.

Totale kosten 12908,6, bevat 8800 euro registratierechten en andere kosten.

Aandeel broer: 12.908,60 x 94.500 / 352.000

Aandeel vrouw: 12.908,60 x 257.500 / 352.000

Ik ging er van uit dat kosten op een akte gelijkwaardig verdeeld worden. Maar nu volgens de berekening van de notaris moet mijn vrouw het merendeel van de kosten dragen.
Ik wou graag eens informeren of dit correct en gangbaar is.
Voor mijn vrouw haar broer wordt er met 1/4 gerekend, terwijl dat bij mijn vrouw de volle eigendom is. Door de erfenis bezit ze toch al de helft? Of komt dit doordat alleen zij uit onverdeeldheid treed.

Lang verhaald kort, wij krijgen ongeveer 1000 euro kosten in de schoenen geschoven dan eerst gedacht.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 jul 2021 14:36

Uw afrekening klopt hoor.

De 'koper' (de persoon die de delen van de anderen overkoopt) moet 2,5 % registratierechten betalen. op de volledige waarde van het goed. als de onverdeeldheid ophoudt te bestaan.

Maar: enkel op het overgekochte deel als de onverdeeldheid blijft bestaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

saitam
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2021 14:49

Uw afrekening klopt hoor.

De 'koper' (de persoon die de delen van de anderen overkoopt) moet 2,5 % registratierechten betalen. op de volledige waarde van het goed. als de onverdeeldheid ophoudt te bestaan.

Maar: enkel op het overgekochte deel als de onverdeeldheid blijft bestaan.
Dit klopt idd voor de registratierechten, maar voor de overige notariskosten gaat toch dezelfde redenering niet op? Deze zouden toch gedeeld kunnen worden door beide partijen?
Zeker omdat het hier over een ruil gaat, want de broer 'verkoopt' ook zijn 1/4.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 04 jul 2021 15:12

Het is normaal dat u al overnemer-koper van woning B ook alle notariskosten betaalt.
Naar analogie met de "klassieke" aankoop van een woning.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”