Borg huur kind opheffen?

Nova86
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Borg huur kind opheffen?

#1 , 29 jun 2021 11:59

Hallo,

Mijn vader heeft twee jaar geleden een contract ondertekend waarin hij mede borg staat voor de huur
van het appartement van zijn zoon (39j oud).

Hij deed dit toen omdat zijn zoon op dat moment werkloos was en dus niet over genoeg financiële middelen beschikte
om de waarborg en de eerste maanden huur te betalen.

Echter, na een tijdje is de zoon schulden beginnen maken, drugsverslaafd geworden, en opnieuw werkloos geworden.

Mijn vader beschikt slechts over een klein pensioentje, heeft geen spaarcenten, en kan dus onmogelijk alle schulden voor zijn zoon afbetalen.

Mijn vader is wel eigenaar van een huis en heeft enorm bang dat hij zijn huis zal moeten verkopen om alle schulden
van zijn zoon af te betalen.

Is het mogelijk voor mijn vader om verlost te geraken van deze waarborg? Of zal hij uiteindelijk zijn huis moeten verkopen?

Hij weet ondertussen ook dat het enorm naïef en dom was om dat contract te ondertekenen.

Heel erg bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 29 jun 2021 13:36

Alleen met wederzijdse toestemming huisbaas, kan uw vader zijn naam geschrapt worden. De kans is wel groot, dat huisbaas dit weigerd.

Dan rest uw vader enkel nog vredegerecht en ontbinding huurcontract, waardoor de zoon dan wel ’op straat’ komt

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 03 jul 2021 14:39

Ga eens praten met een www.caw.be in uw buurt.
Deze kunnen de plaatselijke situatie beter inschatten en u ook bijstaan.

De borgstelling is enkel voor de huur en zeker niet voor de andere schulden mocht dat al een hulp zijn.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”