Schenking huis van een vriend

utah
Topic Starter

Schenking huis van een vriend

#1 , 03 feb 2009 22:35

Dag leden van de beheerraad en forum leden,

Ik ben juist lid geworden van deze interessante JurdischeForum site,

Eigenlijk ben ik bij jullie terecht gekomen omdat ik graag een antwoord had gekregen op een vraag.

Een vriend en buurman die ik al jaren ken, had graag zijn huis aan mij geschonken. Deze persoon is bijna 70 j, ikzelf tegen de 40. Hij is al een geruime tijd gescheiden en heeft een zoon. Kortelings bezoeken wij een notaris, ik had mij graag op een paar eventuele voorstellen willen voorbereiden.

Met dank en vriendelijke groeten .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 feb 2009 11:14

Beste utah ,

die vriendelijke buurman heeeft een zoon. Dat beperkt hem in zijn mogelijkheden. Die zoon moet erven en wel minstens de helft van de totale nalatenschap van zijn vader. Die andere helft kan hij aan U overmaken , via schenking of via testament.
Maar stel ,hij schenkt U een woning ( amai die schenkingsrechten) van 250.000 € en later blijkt zijn nalatenschap slechts 50.000 € te bevatten , kan en zal zijn zoon 100.000 € van U eisen en moeten krijgen.
Enkel wanneer zijn zoon minstens evenveel bekomt als U , is dergelijke deal mogelijk.
Elke notaris zal dit bevestigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

utah
Topic Starter

#3 , 04 feb 2009 19:06

Beste Wanthon,

Dank voor uw reactie op mijn vraag, maar zijn er dan echt geen andere mogelijkheden.
Mijn gedacht gingen naar verkoop, en daarachter het afkopen van een levenslange huur zodat hijzelf veilig staat, ook tegenover mij.
Is dat soms een mogelijke oplossing.

Reclame

wanton

#4 , 05 feb 2009 20:03

U denkt aan een aankoop via lijfrente : U koopt het huis en betaalt een bepaald bedrag. Afhankelijk van de waarde van het goed en de leeftijd van de verkoper , betaalt U elke maand een bedrag , zolang hij leeft of max. vb. 25 jaar.
Is een mogelijkheid , maar ik dacht dat de zoon daarmee moet akkoord gaan!?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”