Erfenis stiefzoon

guycools
Topic Starter

Erfenis stiefzoon

#1 , 03 feb 2009 21:14

Voor zover ik begrepen heb kan mijn stiefzoon als ik geen testament maak niets van me erven en gaat dat, in volgorde, naar mijn vader, mijn broer, zijn kinderen enz...
Ik heb toch een paar vragen
1. Maakt het voor mijn stiefzoon verschil uit of ik eerst sterf of mijn vrouw?
2. Hoeveel mag ik per testament maximaal aan hem toewijzen?
3. Wat zijn de andere mogelijkheden om mijn stiefzoon toch te laten erven?
De situatie is voor de rest simpel, we hebben geen huwelijkscontract en alles is gemeenschappelijk tussen mij en mijn vrouw. Wij bezitten ook een huis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 feb 2009 17:50

Beste ,
eerst en vooral tussen stiefouder en stiefkind bestaat geen wettelijk erfrecht. Er moet dus een testament worden opgemaakt.
Indien jullie getrouwd zijn , maakt de volgorde van overlijden geen verschil en is er steeds het tarief van de rechte lijn :3-9-27 %
U heeft geen andere kinderen : U kan hem dus uw volledige nalatenschap laten toekomen , met dien verstande dat uw echtgenote het vruchtgebruik erft van uw volledige nalatenschap.
U kan ook een schenking doen , samen met uw vrouw , uit het gemeenschappelijk vermogen. Via bankgift : geen kosten , alleen moeten beiden dan nog drie jaar leven. Bij een te registreren gift , moet 3 % betaald worden op het deel dat uw vrouw schenkt en 7 % op uw deel. Voor schenkingen worden stiefkinderen wel geteld als vreemden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2009 17:55

aan adoptie gedacht ??

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”