vruchtgebruik woning na overlijden ouders

PCOHL
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik woning na overlijden ouders

#1 , 17 jun 2021 11:47

Mijn beide ouders zijn recent overleden. De vier kinderen hebben het huis geërfd. De oudste van de vier kinderen (= mijn oudste zus) is in het ouderlijk huis getrokken. De andere drie kinderen wensen met een (officieel) document levenslang vruchtgebruik te geven aan de oudste. Het is de bedoeling het document te laten ondertekenen door alle vier de kinderen, alsook door de vier kleinkinderen, zodat ook zij het huis niet kunnen claimen bij overlijden van hun ouders.
(1) Is hiervoor een modeldocument ter beschikking?
(2) Is een dergelijk document rechtsgeldig, of moet er een notaris aan te pas komen?
Alvast bedankt voor het advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 jun 2021 12:13

Daar is een notariële akte voor vereist.
Dus naar notaris gaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PCOHL
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2021 12:04

Dank voor de reactie.
Ik vind het toch merkwaardig dat er een tussenkomst van een notaris nodig is. In de weekendbijlage "Notaris.be" van Het Nieuwsblad staat letterlijk : "Wettelijk ben je niet verplicht om beroep te doen op een notaris om je testament op te stellen". Je kan dus wel zelf een testament opstellen (rechtsgeldig), maar een overeenkomst tussen broers en zussen over het vruchtgebruik voor één van hen na het overlijden van beide ouders, zou dan wel enkel geldig zijn na registratie op een notariskantoor? Ik vind dat merkwaardig.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 jun 2021 12:14

Maar dit gaat niet over een testament maar over een schenking tussen levenden van het vruchtgebruik van een onroerend goed.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 jun 2021 12:52

Ik vind het toch merkwaardig dat er een tussenkomst van een notaris nodig is. In de weekendbijlage "Notaris.be" van Het Nieuwsblad staat letterlijk : "Wettelijk ben je niet verplicht om beroep te doen op een notaris om je testament op te stellen".
Wat jullie willen doen is niet zomaar mogelijk per testament omdat het ingaat tegen de geldende wetgeving inzake erfrecht & vervolgens de wetgeving mede-eigendom

Het kan wel, maar daarvoor moet je dus andere wettelijke middelen gebruiken.
:arrow: notaris

overeenkomst tussen broers en zussen over het vruchtgebruik voor één van hen ...
Je schrijft het juist, maar trekt er niet de juiste conclusie uit

Zoals TM al schrijft: dat is een overeenkomst tussen levenden

Dat regel je dus niet per testament ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”