Attest van erfopvolging

yogi81
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Attest van erfopvolging

#1 , 14 jun 2021 15:22

Hallo,
mijn vader is 7 weken geleden overleden. Hij was wettelijk samenwonend en ik ben enig kind.
Ik word van niets op de hoogte gebracht door zijn partner en maak mij wat ongerust dat ik voor onverwachte kosten zou komen te staan.
Ik ben niet op de hoogte van de financiële situatie van mijn vader en weet dus niet of ik een bedrag of schulden zou erven.
Ook weet ik niet of er überhaupt wel rekeningen geblokkeerd werden. Stel dat mijn vader en zijn partner enkel een gezamelijke rekening hadden, dan ga ik ervan uit dat deze niet geblokkeerd werd? De bank is op de hoogte van het overlijden maar mag mij geen informatie geven over de rekeningen en de bedragen die daar al dan niet opstaan. Er werd mij geadviseerd om een attest van erfopvolging aan te vragen.
Nu vraag ik mij af of ik hier niet meer kwaad dan goed mee doe. Stel dat hij enkel een gezamelijke rekening met zijn partner had, en zij wordt plots op de hoogte gebracht dat ik dit attest heb aangevraagd kan dit voor spanningen zorgen, en die zijn er nu al dus dat wil ik liever vermijden.
Als ik aan de andere kant niets aanvraag ben ik bang dat ik eventuele schulden stilzwijgend aanvaard en op die manier in de problemen kan komen.
Enig advies hier? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 jun 2021 17:21

Alle rekeningen - ook gedeelde met eender wie - worden geblokkeerd en BLIJVEN GEBLOKKEERD tot alle erfgenamen akkoord gaan om ze vrij te geven. Niets weerhoudt u om het attest van erfopvolging aan te vragen. Het is zelfs noodzakelijk.
Met dat attest in de hand zal de bank u wél de nodige info geven over de rekeningen.

Was uw vader eigenaar of mede-eigenaar van het huis waar ze samen woonden?

Indien niet en indien geen testament dan bent u mogelijk de enige erfgenaam (en dus ook de enige die - dringend - in actie moet schieten voor de aangifte van de erfenis).

Ingeval u zich onzeker voelt best een notaris inschakelen. Die zal u behoeden voor foute beslissingen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 jun 2021 21:32

mijn vader is 7 weken geleden overleden.
Mijn deelneming

Maar dat is al bijna de helft van de aangiftetermijn voor nalatenschap
(bij overlijden in België)

Ik word van niets op de hoogte gebracht door zijn partner en maak mij wat ongerust dat ik voor onverwachte kosten zou komen te staan.
Ik ben niet op de hoogte van de financiële situatie van mijn vader en weet dus niet of ik een bedrag of schulden zou erven.
In dat geval is een aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving aangewezen.

Kan enkel via notaris
In slechtste geval ben je dan enkel de notariskosten kwijt, maar erf je geen schulden


Als je niets wil, of zowat zeker bent dat er niks is, kan je de nalatenschap verwerpen.
Is ook via notaris.

Ook weet ik niet of er überhaupt wel rekeningen geblokkeerd werden
De bank is op de hoogte van het overlijden
Dan moeten de rekeningen ook geblokkeerd zijn ...

Het is vaak net een circus om die vrijgegeven te krijgen ...

... kan dit voor spanningen zorgen, en die zijn er nu al dus dat wil ik liever vermijden.
Je schrijft dat je niet op de hoogte gehouden wordt, terwijl je enig wettelijke erfgenaam bent ...

Dat is al een stevige aanwijzing dat er vrij waarschijnlijk wat niet koosjer zal verlopen ...
Alarmbellen en zwaailichten moeten dan aan gaan :idea:


Wettelijk samenwonende partner erft enkel vruchtgebruik over de nalatenschap, maar wordt er geen eigenaar van - om daar wat aan te veranderen, is een testament nodig.

https://www.notaris.be/erven-schenken/e ... de-partner


Als ik aan de andere kant niets aanvraag ben ik bang dat ik eventuele schulden stilzwijgend aanvaard en op die manier in de problemen kan komen.
Stilzwijgende aanvaarding kan door bepaalde handelingen te stellen


Typisch is dat je iets uit de nalatenschap aanvaardt / aanneemt / meeneemt

Of handelingen stelt in de plaats van de overledene
bvb een huur van iets opzeggen, mag je dus NIET doen

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... den-let-op

https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 42763.html

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 14 jun 2021 21:45

"Wettelijk samenwonende partner erft enkel vruchtgebruik over de nalatenschap,"

Helemaal niet. Enkel vruchtgebruik gezinswoning indien die er is.
Enkel gehuwden erven vruchtgebruik van de nalatenschap.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 jun 2021 06:46

"Wettelijk samenwonende partner erft enkel vruchtgebruik over de nalatenschap,"

Helemaal niet. Enkel vruchtgebruik gezinswoning indien die er is.
Als je de puntjes op de l wil zetten: vruchtgebruik van de gezinswoning en inboedel


Punt was dat (zonder testament) de partner geen eigenaar wordt van (deel van) de nalatenschap.

Met testament is het via notaris.
En is wat partner kan krijgen, beperkt tot 50% van de bezittingen want helft is gereserveerd voor kind(eren).


Als de wettelijke reservataire erfgenaam dan in ongewisse gelaten wordt ivm nalatenschap ... voorspelt weinig goeds.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 15 jun 2021 11:25

Vraag is of hij in het gewisse wordt gelaten. Ik vermoed dat hij de enige erfgenaam is.
Omdat de mannen van Vlabel de herinnering naar het adres sturen waar de overledene woonde en niet naar één van zijn kinderen krijgen ze die brief dikwijls nooit te zien aangezien doden hun brievenpost niet meer openen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jun 2021 12:29

In de brief van Vlabel ("aan het sterfhuis") staat er toch 2 keer niets. Een dossiernummer en een link naar de website...

AKTIE:
- zorg dat u aan een uittreksel van de overlijdensakte geraakt
- vraag aan FEBELFIN (152 euro) bij welke banken hij rekeningen had
- vraag een attest van erfopvolging aan bij de FOD Financiën (dan weet u of er een testament is). Wat de partner daar ook van denkt
- contacteer de huisbaas indien hij huurde.

En wees op uw hoede voor aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Wat de federatie van het notariaat ook schrijft op haar website: de fiscus zal zelfs dan artikel 2.7.3.2.5 (oud artikel 108) in uw portefeuille droppen. Dat is een belasting op geld dat hij de laatste drie jaar had, maar dat bij zijn overlijden verdwenen is.

------------------------

Dit is geen erfgenaam die in het ongewisse wordt gelaten. Dit is een erfgenaam die denkt dat men hem de erfenis zal komen brengen op een schoteltje. Wel, noch de fiscus, noch een partner, noch een notaris zal dit doen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 15 jun 2021 12:36

Heb hier ook al meermaals geschreven dat bij een overlijden er geen notaris als een reddende engel met een mand vol lekkers uit de lucht komt vallen.

Daarom vind ik dat Vlabel wat meer moeite mag doen dan een brief naar een dode persoon te versturen. Een actiepunt voor één of andere ombudsman????
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

yogi81
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 jun 2021 14:19

Bedankt voor jullie reacties.
Een akte van overlijden had ik al in mijn bezit, ik heb vandaag de aanvraag voor een attest van erfopvolging verstuurd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”