aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving

Simon_dv
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving

#1 , 05 jun 2021 17:53

Hallo,

Is het mogelijk dat bij een aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving een effecten rekening toch op naam komt van de erfgenaam zonder tussenkomst van een notaris?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 06 jun 2021 11:05

Is het mogelijk dat bij een aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving een effecten rekening toch op naam komt van de erfgenaam zonder tussenkomst van een notaris?
"aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving " kan enkel via notaris

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... r-risico-s

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 07 jun 2021 12:11

Dat is mi mogelijk als een erfgenaam de erfprocedure zonder notaris opstartte middels t opvragen van een attest van erfopvolging etc etc EN diegene die bij de notaris voorbehoud van boedelinschrijving tekende op de bankformulieren voor de vrijgave van de tegoeden. Als er niet getekend werd bij de bank/banken voor vrijgave van de tegoeden bleef alles bij de bank geblokkeerd.

Reclame

Simon_dv
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2021 15:50

Het gaat om een overlijden van mijn vader 20 jaar geleden toen ik minderjarig was. Erfenis aanvaard onder voorrecht van boedel. Later kwam er een effecten rekening bij mijn bank account, ik ging er toen van uit dat dit op mijn naam belegd was en deze pas vrij kwamen wanneer ik meerderjarig werd. Echter is er bij de effectieve weigering vertraging opgelopen aangezien in dacht dat alles in orde was. 6 jaar geleden, op mijn 25ste heb ik de erfenis geweigerd maar kreeg recent een dagvaarding ivm de erfenis omdat de weigering blijkbaar niet gepubliceerd was.
Ik wou tegen even navragen dat deze effecten rekening niet voor een soort van stilzwijgende volledige aanvaarding kon zorgen waardoor ik voor alles moet opdraaien.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 08 jun 2021 19:26

U hebt niet verworpen maar impliciet aanvaard!
Om te kunnen verwerpen mag u niets van de erfenis in bezit nemen.
Maar wat is nu eigenlijk het probleem?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 jun 2021 20:22

Het gaat om een overlijden van mijn vader 20 jaar geleden toen ik minderjarig was. Erfenis aanvaard onder voorrecht van boedel.
Wie heeft dat toen geregeld ?
(moeder, familie, voogd, ... ?)

Waarom is er dan toen blijkbaar niet verworpen, want je kreeg effectenrekening ?

Of waarom is effectenrekening toch bij jou gekomen ondanks verwerping ?


Erfenis met minderjarigen moeten via Vrederechtbank (hopelijk 20 jaar geleden ook al ?)
Aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving ging vroeger ook via rechtbank (nu notaris)
Daar moeten dan toch sporen van bestaan ... vonnissen ?

6 jaar geleden, op mijn 25ste heb ik de erfenis geweigerd
Wat is er toen met de effectenrekening gebeurd ?
En vooraf, tussen uw 11de en 25ste, of vooral 18 tot 25 ?

maar kreeg recent een dagvaarding ivm de erfenis omdat de weigering blijkbaar niet gepubliceerd was.
Door wie ?
Belastingsdienst , Schuldeiser van uw vader, ... ?

Ik wou tegen even navragen dat deze effecten rekening niet voor een soort van stilzwijgende volledige aanvaarding kon zorgen waardoor ik voor alles moet opdraaien.
Daar lijkt me een aanzienlijk risico op te bestaan

U hebt blijkbaar een deel van de nalatenschap "aanvaard" (gebruikt ook ?) terwijl die pas later, op uw 25ste verworpen werd ...

Dat kan gezien worden als impliciete aanvaarding
Lichtpuntje is dat u toen minderjarig was ... en dat soort daden wettelijk dus eigenlijk niet zelf kon stellen.
Tot uw 18 ...

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 08 jun 2021 21:21

Door wie wordt u gedagvaard en om welke reden?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”