Erfenis mix weigeren en aanvaarden

JayV
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Erfenis mix weigeren en aanvaarden

#1 , 04 jun 2021 21:38

Beste

Wij zijn met meerdere kinderen in 1 gezin en onze vader is overleden. Enkele kinderen hebben de nalatenschap aanvaard en enkele hebben de nalatenschap geweigerd. 1 van de kinderen die de nalatenschap geweigerd heeft, heeft zelf kinderen (dus kleinkinderen van mijn vader) en gaat nu ervan uit dat haar deel automatisch naar haar kinderen gaat omdat zij geweigerd heeft. Klopt dit of gaat haar deel naar de kinderen die wel aanvaard hebben? Ik lees overal dat de nalatenschap doorgegeven wordt aan kleinkinderen, maar ik denk dat dit enkel van toepassing is als er niemand aanvaardt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 jun 2021 21:42

Naar de kleinkinderen omdat ze samen met hun ouders tot de eerste orde behoren.
Broers en zussen behoren tot de tweede orde. Eerst als alle erfgenamen van de eerste orde verwerpen komt de tweede orde aan de beurt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 jun 2021 22:36

Erfdeel van de weigeraars gaat naar hun kinderen

Daarom net dat men bij verlieslatende erfenissen, ook de eventuele kinderen van de verwerper moet laten verwerpen ...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”