Lening & verzekering op auto overleden stiefvader

lBrent
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Lening & verzekering op auto overleden stiefvader

#1 , 01 jun 2021 18:30

Mijn stiefvader is 20 februari 2020 overleden hij had een auto waar nog een lening op liep maar ook een verzekering (altijd op tijd betaald) nu na overlijden heb ik direct gebeld en gemaild en een overlijdensakte doorgestuurd naar de kredietgever.

20x moeten bellen 20x moeten mailen en kreeg enkel antwoord dat ik de gegevens van notaris moest doormailen en een week daarna een factuur in de bus met restbedrag van lening of anders auto in beslagname (die nu op mijn moeder ingeschreven staat en waar zij ook erfbelasting heeft moeten op betalen).

Nogmaals meerdere keren proberen te bellen en te emailen zonder enig succes, zelfs een paar maanden later naar de garage gereden waar het krediet was afgesloten en de wagen gekocht en zij hebben ook rechtstreeks contact proberen op te nemen met samenwerkende kredietgever maar hierop kreeg zelfs de garage na meerdere emails geen antwoord op.

Nu een goed jaar en half later krijgen wij een brief in de brievenbus op naam van overleden stiefpa van zeker aangesteld prive detective bedrijf met de vraag om dat restbedrag te betalen of anders ze de auto komen halen…

Ik heb alle emails (meer dan 20 bladzijde) bijgehouden en contracten alsook aangenomen verzekering en direct gebeld en doorgemaild naar bovenvermeld bedrijf maar zij zeggen ja dat maakt allemaal niets uit en aangezien u kopie van aangenomen verzekering niet ondertekend is heeft u stiefpa geen verzekering… welke wel samen met het maandelijkse bedrag samen van de rekening werd gehouden.

Welke rechten heeft mijn moeder op dit moment ?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 jun 2021 19:04

privé detective of de kredietmaatschappij kan zomaar niet de wagen komen halen en al zeker niet als die op privé terrein staat.

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#3 , 01 jun 2021 21:06

Beste


Primo is het belangrijk dat u er zich van vergewist dat er wel degelijk een overlijdensverzekering was.
Elementen van bewijs zijn een polis en een bewijs van betaling van premies. De verzekeringsmaatschappij is bijna altijd verschillend van de kredietverlener.
Als er een verzekering was dient u de verzekeringsmaatschappij ( en niet de kredietverstrekker) in kennis stellen van het overlijden. Zij zullen dan overgaan tot vereffening van de levensverzekering en met dat bedrag kan het krediet terugbetaald worden.
Ofwel is er geen overlijdensdekking en dan komt het saldo van het krediet in de nalatenschap terecht. Als die intussen aanvaard werd dienen de erfgenamen effectief te betalen.
Dus goed controleren : is er een polis? Werden de premies betaald? Ook dat kan u navragen bij de verzekeringsmaatschappij in kwestie maar kan u ook nakijken in de rekeninguittreksels van de overledene…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”