Wettelijk samenwonend erven

Nnouwen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonend erven

#1 , 01 jun 2021 15:46

Ik woon wettelijk samen met mijn partner.
Het huis waar we in wonen is zijn ouderlijk huis aan hem geschonken door zijn moeder.
Zijn moeder kreeg in de schenkingsakte levenslang vruchtgebruik over de woning.
Hoe zit het als mijn partner komt te overlijden.
Naar wie gaat dan dit vruchtgebruik?
Daar na overlijden normaal de langstlevende partner vruchtgebruik krijgt en in dit geval dat vruchtgebruik al op papier staat?
We hebben samen geen kinderen.
Wat met al de rest?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 jun 2021 16:25

Het vruchtgebruik blijft dan bij de huidige vruchtgebruiker.
Zonder testament erft u niets want u bent geen erfgenaam.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2021 17:24

Een wettelijk samenwonende erft uit de wet het levenslang vruchtgebruik op:
- de gezinswoning
- het daarin aanwezige huisraad.

Huisraad = de potten en de pannen en de spaghetti; niet de auto in de garage; niet de bankrekeningen; enz.
Voor het erfrecht op dat bestaat er geen probleem.

Voor de erfenis van het vruchtgebruik op de gezinswoning denk ik dat u een eventuele vruchtgebruiker wordt.
Zolang moeder leeft heeft u een lege doos. Als moeder overlijdt, wordt uw vruchtgebruik actueel (en blijft u vruchtgebruiker zolang u leeft).
Als u echter eerder sterft dan moeder, is de doos altijd leeg gebleven.

Ik ken persoonlijk zo geen enkel "geval" (combinatie van schenking door moeder met voorbehoud vruchtgebruik + wettelijk samenwonen zonder testament), maar de situatie lijkt me hetzelfde als een kind dat blote eigendom erfde bij overlijden vader; dan zelf overlijdt terwijl er een echtgenoot is en kinderen; en moeder die het vruchtgebruik had nog leeft. Die echtgenoot wordt dan eventueel vruchtgebruiker (en moet wachten tot moeder dan eerst overlijdt).

(Ziet Thomas dat ook zitten?)

*************************

Al de rest van de erfenis gaat naar de andere erfgenamen, zijnde de bloedverwanten.
Moeder (als die dan nog leeft) + broers en zusters als die er zijn. Anders naar ooms en tantes, neven en nichten.
Enkel een testament kan dat veranderen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 01 jun 2021 19:23

Uw partner heeft niet het vruchtgebruik van de woning. U kan die dus niet erven zolang zijn moeder leeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 01 jun 2021 19:51

"(Ziet Thomas dat ook zitten?)"

Volgens mij zelfde als voor gehuwden. Ingevolge:

BW Art. 745octies
....
§ 3. De regels inzake het vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot die zijn opgenomen in de artikelen 745quater tot 745septies zijn van overeenkomstige toepassing op het vruchtgebruik van de langstlevende wettelijk samenwonende.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”