aangifte van nalatenschap te laat ?

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

aangifte van nalatenschap te laat ?

#1 , 27 mei 2021 12:02

Mijn oom (geb.te Antwerpen anno 1921) heeft zich een achttal jaar geleden door een Marokkaanse vrouw die minstens 35 jaar jonger was, laten verleiden en heeft toen al zijn bezittingen overgebracht naar Casablanca.
Sindsdien heb ik niets meer van hem vernomen. Tot op heden wisten ik, noch mijn familieleden dus niet waar of bij wie hij verbleef.
Op 26/05/2021 ontving ik een brief van de Vlaamse Belastingsdienst waarin mij tot mijn verbazing gewezen werd op het feit dat ik als erfopvolger van de oom, overleden op 05/03/2020, een aangifte van nalatenschap diende te doen voor 07/09/2020. Er werd mij verzocht om alsnog een aangifte te doen.
Noch mijn naaste familieleden, noch ikzelf werden op de hoogte gebracht van dit overlijden.
1. Hoe kan ik te weten komen waaruit dit nalatenschap bestaat?
2. Kan ik dit nalatenschap eenvoudigweg weigeren of moet hiervoor een notaris ingeschakeld worden?
3. Gaat bij mijn weigering dit nalatenschap over op mijn kinderen?
Hopelijk kan iemand mij hierover antwoord verschaffen. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 mei 2021 12:49

U kan de erfenis verwerpen.
Ook uw kinderen zullen moeten verwerpen.
Daarvoor moet u naar een notaris.

ps: wat bedoelt u met "al zijn bezittingen overgebracht naar Casablanca"?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 28 mei 2021 15:15

Is of was de oom gehuwd? En was dat in BE?

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2021 19:12

Aangezien je 6 maand tijd kreeg om in te dienen, is hij overleden in het buitenland.
Indien hij ook in het buitenland woonde, moet je enkel indienen als hij nog onroerend goed zou bezitten in het Vlaams gewest.
Als Vlabel u persoonlijk aanschrijft, dan wil dat zeggen dat er minstens 8.000 euro bezit moet zijn. Anders hadden ze het dossier al lang dichtgedaan.
Bel eens naar Vlabel, vraag of er onroerend goed in de erfenis zit (vraag niet bij welke bank er rekeningen zijn, dat zal men u niet willen zeggen). Eens aan de babbel met iemand die het dossier kan inzien, zal men u wel net voldoende vertellen om u te overtuigen om verder te gaan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 mei 2021 21:05

Bel eens naar Vlabel, vraag of er onroerend goed in de erfenis zit
Kan vraagsteller dat als "erfgenaam" niet zien in zijn My MinFin :?:

https://eservices.minfin.fgov.be/myminfin-web/

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 28 mei 2021 21:51

Bel eens naar Vlabel, vraag of er onroerend goed in de erfenis zit
Kan vraagsteller dat als "erfgenaam" niet zien in zijn My MinFin :?:

https://eservices.minfin.fgov.be/myminfin-web/
Kan eerst na aangifte. Eerder kent men de erfgenamen niet, er kan bv een testament zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 03 jun 2021 09:49

Dank aan iedereen die mij hierbij van advies diende !!
Ondertussen heb ik de volgende acties ondernomen:
1. Fednot CRT gecontacteerd om te weten of er een testament neergelegd werd => aanvraag kan enkel mits overhandigen van overlijdensakte (heb ik uiteraard niet).
2. Het Marokkaans consulaat te Hoboken gecontacteerd waar men mij adviseerde om het Belgisch Consulaat te Rabat te contacteren.
3. Vlabel aangeschreven en geval uitgelegd.
4. Belgisch Consulaat te Rabat gemaild.
5. Fednot CRT opnieuw gecontacteerd met gegevens die ik uit pt4 verkreeg (nu nog steeds zonder overlijdensakte maar wel met een inschrijvingsnummer in het rijksregister)
Nu wacht ik op antwoord van Fednot CRT.
Volgens Vlabel zou ik het nalatenschap enkel kunnen verwerpen mits tussenkomst van een notaris. Is eigenlijk wel gek want je wil niets maar je moet er wel voor betalen ;-)

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 03 jun 2021 10:32

Verwerpen gaat inderdaad enkel via notaris. Maar als er niets of weinig te rapen valt in de erfenis is dat gratis of zo goed als.
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... en-notaris
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

#9 , 03 jun 2021 11:05

Bedankt Thomas Morus.
@Franciscus Ik weet dat mijn oom naar Marokko trok om er te huwen. Maar of dat ook gebeurd is ...Hij heeft in ieder geval 8 jaar de tijd gehad. Wel heel speciaal, de man was 91 jaar toen hij hier vertrok en ging daar met een moslima die minstens 30 jaar jonger was huwen ??? Liefde is blind zeker :-)

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

#10 , 08 jun 2021 11:50

Stel dat mijn oom een testament heeft;
1. Wordt dit dan niet automatisch geopend wanneer hij overlijdt (ook al is dat in het buitenland)?
2. Wordt elke persoon die genoemd wordt in het testament gecontacteerd door de notaris?
3. Kan een erfgenaam het testament inkijken en daarna de erfenis verwerpen?
4. Vermits de overledene gedomicilieerd was in het buitenland zou de belastindienst enkel bevoegd zijn voor de erfbelasting op het in Belgie gelegen onroerend goed; komen eventuele schulden die de overledene gemaakt zou hebben in het buitenland dan ook niet ter sprake?
Veel vragen voor een moeilijke zaak vind ik. Kan iemand licht in de duisternis brengen?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 08 jun 2021 12:09

Dit valt onder de Marokkaanse wetgeving aangezien uw oom daar vermoedelijk was gedomicilieerd. Daar kennen we niets van.
Best mogelijk dat u volgens die wetgeving zelfs geen erfgenaam bent.

Ga ervan uit dat NIETS automatisch gebeurt.

Ik durf wel te veronderstellen dat uw oom een onroerend goed had in België. Daarop int België alleszins successierechten, maar die zijn wel te betalen door wie erfgenaam is volgens de Marokkaanse wetgeving.

Naar mijn ervaring kiezen de Vlaamse tollenaars de voor hen gemakkelijkste weg en komen daarom u lastigvallen als "normale" wettelijke erfgenaam naar Belgisch recht.
Zij investeren niet in onderzoek in het buitenland, enz....

Hebt U Vlabel nog niet gecontacteerd? Dat lijkt me absoluut nodig.
Om te beginnen moeten die u kunnen zeggen waar uw oom gedomicilieerd was en waar de akte van overlijden werd opgesteld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

#12 , 08 jun 2021 12:47

Mijn oom was inderdaad gedomicilieerd in Marokko en de akte van overlijden werd aldaar opgesteld en door het Belgisch consulaat ingeschreven in het rijksregister.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 08 jun 2021 13:29

Dan is het de Marokkaanse wetgeving die bepaalt wie de erfgenamen zijn en welke regels dienen te worden gevolgd. Als je een erfgenaam bent - wat hoegenaamd NIET ZEKER is- dan zal je ook in Marokko een aangifte moeten doen en erfenisrechten betalen.
Dit gaat mijn pet te boven.

Toch die tollenaars van Vlabel eens aan de tand voelen: als ze u een brief kunnen sturen moeten ze u ook kunnen inlichten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”