Wettelijk samenwonend met partner (& kids), geld geïnvesteerd, maar niet notarieel vastgelegd.

Flotter
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonend met partner (& kids), geld geïnvesteerd, maar niet notarieel vastgelegd.

#1 , 26 mei 2021 21:05

Goedenavond,

Mijn vader is een 60+ jarige man die een 15-tal jaar geleden gescheiden is van mijn moeder.
Meteen iemand anders leren kennen en daarbij ingetrokken. Ze zijn ondertussen wettelijk samenwonend, maar niet getrouwd.
De nieuwe partner heeft meerdere kinderen, maar nog maar 1 hiervan is thuiswonend (wel zelf aan het werk, dus zelfvoorzienend).
De partner had nog een huis met haar ex en om dit te kunnen behouden moest het huis uitgekocht worden.
Mijn vader heeft, om de situatie snel en zonder brokken te regelen, de ex uitgekocht. Dit zonder het notarieel vast te leggen.
Het huis staat bijgevolg volledig op haar naam.
Het geld is echter wel van mijn vader zijn persoonlijke rekening gegaan en rechtstreeks naar de notaris overgemaakt. Dit kunnen we bewijzen.
De lening staat op de partner haar naam, maar ook dit betaalt mijn vader elke maand af, van zijn eigen persoonlijke rekening. Dus we kunnen aantonen dat hij dit zelf bekostigd heeft.
Hij heeft over de loop der jaren ook de nodige investeringen in het huis gedaan, ik denk maar aan zonnepanelen, een nieuwe badkamer, nieuwe keuken, etc...
Hij heeft van veel investeringen nog facturen en kan dus van het meeste nog aantonen dat hij ze zelf betaalt heeft.
Om de situatie nog wat verder te drijven heeft deze partner ook een tweede pand gekocht (op haar naam), daarvan betaalt ze zelf de lening af, maar ook daar heeft mijn vader de nodige kosten gemaakt. Dit pand is ondertussen verhuurd.

Je hoort me nu al afkomen, het gaat daar niet zo goed meer, maar mijn vader zit in met de financiële situatie.
Hij wil graag een idee van wat er hem te wachten staat als hij zelf vertrekt.
Zij werkt deeltijds als zelfstandige.
Ik heb verder geen idee of zij, indien ze terug fulltime zou werken, de lening zelf zou kunnen dragen, maar ik vermoed van niet.
Kan hij (een deel van) het geïnvesteerde geld terugvorderen, wat wel en wat niet? Hoe dienen we dit dan best aan te pakken?
Loopt dit via de rechtbank, of waar kunnen we ons naartoe richten?
Maken we een kans om iets van het geld terug te zien?

Alvast bedankt voor jullie inzichten en advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 30 mei 2021 21:01

Hoe is de geestelijke toestand van vader?
Zijn er nog meer kinderen van vader en moeder?
Wat was het huwelijksstelsel tijdens huwelijk met uw moeder?
Bent u al geen blote eigenaar van een gedeelte van de eigendommen / gelden op rekening van uw vader?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”