Erfenis Echtgenote tweede huwelijk

Ben Stevelinck
Topic Starter
Berichten: 8

Erfenis Echtgenote tweede huwelijk

#1 , 16 mei 2021 20:48

Hallo,

17 jaar geleden heb ik met mijn toenmalige echtgenote een woning gekocht en een 1e kind gekregen. Mijn toenmalige echtgenote is kort daarna overleden.
Na dit overlijden ben ik hertrouwd en inmiddels 15 jaar gelukkig getrouwd met mijn huidige vrouw en wij wonen nog steeds in deze woning, uit dit huwelijk heb ik ook 1 kind.

Het is voor mij onduidelijk wat er gebeurt als ik kom te overlijden, ik heb al verschillende advocaten geraadpleegd en nog steeds geen duidelijkheid gekregen of mijn vrouw met zekerheid verder kan genieten van het vruchtgebruik: volgens de ene heeft zij slechts de helft van het vruchtgebruik / volgens de andere volledig vruchtgebruik.

Ik wil vermijden dat mijn kind uit mijn 1e huwelijk zijn helft opeist wanneer zij nog leeft, aangezien beide biologische ouders dan overleden zijn kan hij een gedwongen verkoop eisen via de rechtbank zolang mijn echtgenote nog leeft ?

Wat kan ik doen om haar zo goed mogelijk te beschermen en indien nodig het huwelijkscontract aan te passen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 16 mei 2021 20:58

Gedwongen verkoop is zo goed als onuitvoerbaar want er zullen niet veel kandidaat-kopers zijn voor een huis met een half vruchtgebruik dat niet afkoopbaar is.
Uw oudste kind kan wel een halve huishuur eisen omdat het na uw overlijden volle eigenaar zal worden van een half huis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2021 23:23

Was er een huwelijkscontract in uw eerste huwelijk; zo ja, wat stond er in over de verdeling van het gemeenschappelijk vermogen en/of over een eventuele gifte tussen echtgenoten?
Was er een testament van uw eerste echtgenote (of een afzonderlijke gifte tussen echtgenoten?

Of, want dat is dan het antwoord op de vorige vragen: welke rechten bezat u in het huis na haar overlijden en welke rechten bezat uw zoon? Uitgedrukt in functie van het volledige huis; niet in functie van de erfenis.

Dat staat wel tussen de lijnen van uw tekst, maar het kan geen kwaad dat uitdrukkelijk te bevestigen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”