Kind onterven mogelijk?

Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Kind onterven mogelijk?

#1 , 15 mei 2021 11:53

Hallo, ik zou graag 1 van mijn kinderen willen onterven. Heb deze in 8 jaar niet meer gezien of gesproken. Is dit al mogelijk, is er ondertussen een wetgeving in aanmaak?

Vind het belachelijk dat 1 van mijn kinderen mij het leven zuur heeft gemaakt en je deze nog steeds een verplichte erfenis moet geven!
Het enigste wat ik nu kan doen is 75% aan 1 zoon en 25% het andere zoon geven. Ik vind deze 25% nog altijd teveel, deze verdient niets!

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2021 09:28

Hier is bij mijn weten geen verandering rond voorzien in de nabije toekomst.

Zoals u zelf zegt: 50% van de erfenis kan u via testament vrij verdelen, dus in totaal 75% kan u zo aan 1 van beide zonen toekennen.

U kan bij leven uiteraard ook uw vermogen opconsumeren. Schenkingen aan de zoon die u wil bevoordelen vallen hier niet onder. Dit kan later verrekend worden bij de erfenis.

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 19 mei 2021 18:41

Als de giften aantoonbaar zijn ......

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mei 2021 22:20

De suggestie van Franciscus is meestal maar beperkt mogelijk omdat er nog een onroerend goed zal zijn bij overlijden (om volledig uitwerking te hebben zou men al op lijfrente moeten verkopen).

Is dit onwettig? Niet in hoofde van vader of moeder; tijdens leven doet men wat men wil, dus ook spoorloos geven aan 1 kind. De onwettigheid ontstaat als de begiftigde, na overlijden van de ouder, een eed aflegt zeggende dat hij/zij geen enkele schenking heeft gekregen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”