Generatiesprong bij testamentaire beschikking

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Generatiesprong bij testamentaire beschikking

#1 , 14 mei 2021 09:21

Ik heb twee kinderen waarbij -op zijn zachtst gesteld- de verstandhouding totaal zoek is.
Ik vroeg hen onlangs of ze er akkoord kunnen mee gaan om hun kinderen ipv henzelf testamentair te begunstigen.
Daarop kwam geen reactie!
Ik overweeg nu om toch mijn kleinkinderen te begunstigen bij testament.
Is het correct om te stellen dat na mijn overlijden, indien de kinderen hiermee niet akkoord gaan, zij deze beschikking moeten aanvechten voor de rechtbank?
...en indien zij dit niet aanvechten mijn wilsbeschikking toch uitgevoerd wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 mei 2021 09:37

U kunt tot de helft van al uw bezittingen via testament aan kleinkinderen doen toekomen.
Indien meer kan dat worden betwist door uw kinderen.
KAN niet MOET!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2021 10:01

Ik wens mijn echtgenote reeds maximaal te begunstigen. Voor mijn andere bevoorrechte erfgenamen (= mijn kinderen) wens ik de laatsten te vervangen door mijn kleinkinderen. Ik heb deze vraag reeds voorgelegd aan een notaris. Die stelt dat ik dat kan ... maar ... dat indien mijn kinderen hiermee niet akkoord gaan, zij dit moeten betwisten voor de rechtbank.
Mijn oorspronkelijke vraag blijft bijgevolg overeind.
Is deze stelling correct?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 14 mei 2021 11:21

Een testament wordt uitgevoerd zoals genoteerd staat. Als er benadeelde erfgenamen zijn - in casu uw kinderen - KUNNEN die daartegen verzet betekenen via de rechtbank. Maar zij zullen dan ook gelijk krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 14 mei 2021 11:33

Ik wens mijn echtgenote reeds maximaal te begunstigen. Voor mijn andere bevoorrechte erfgenamen (= mijn kinderen) wens ik de laatsten te vervangen door mijn kleinkinderen. Ik heb deze vraag reeds voorgelegd aan een notaris. Die stelt dat ik dat kan ... maar ... dat indien mijn kinderen hiermee niet akkoord gaan, zij dit moeten betwisten voor de rechtbank.
Mijn oorspronkelijke vraag blijft bijgevolg overeind.
Is deze stelling correct?
Zie mijn eerder antwoord.

Vanzelfsprekend via procedure Rechtbank, want het lost zichzelf niet op.
Maar dat is slechts een formaliteit in dit geval. De Rechter moet enkel vaststellen.

Daarbij moet men enkel aanleveren 1° hoeveel het totale vermogen van de overleden ouder nu precies waard was, 2° dat door testament het minimumerfdeel niet gerespecteerd werd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mei 2021 18:40

Thomas Morus en Wanton, ik dank jullie beiden voor het beantwoorden van mijn vraag.
Met de evt procedure voor de rechtbank heb ik enkel de bedoeling mijn kinderen te doen nadenken en hen zo mogelijk te doen besluiten om niets te doen zodat mijn wens om mijn kleinkinderen te begunstigen toch vervuld wordt ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”