Erfbelasting op spaarrekening op eigen naam bij overlijden partner?

IndyR
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Erfbelasting op spaarrekening op eigen naam bij overlijden partner?

#1 , 12 mei 2021 20:53

Dag iedereen.

Dit is een puur hypothetisch scenario, maar mijn broer en ik waren onlangs in discussie en we kwamen vast te zitten. Stel, mijn broer opent een spaarrekening op eigen naam tijdens het huwelijk (wettelijk stelsel) en enkel hij stort hier geld op. Als ik de wet goed interpreteer behoort deze rekening dan toch nog tot het gemeenschappelijk vermogen. Maar stel nu dat mijn broer zijn partner komt te overlijden, zal hij dan ook effectief erfbelasting moeten betalen op de helft van de tegoeden op die rekening die hij op eigen naam heeft geopend en waar enkel hij geld heeft op gestort? Ik vermoed van wel, hij van niet. Kan hier mogelijk iemand klaarheid over scheppen?

Alvast bedankt voor de adviezen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 mei 2021 21:14

Er zullen op de helft van het tegoed erfenisrechten moeten betaald worden.
Het volledige tegoed is gemeenschappelijk, dus voor de helft van ieder.
Steeds in de veronderstelling dat ze gehuwd zijn onder wettelijk stelsel + dat het geld afkomstig is van inkomsten tijdens het huwelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2021 07:19

Ik schrijf hetzelfde als Thomas, maar anders geformuleerd.

"Stel, mijn broer opent een spaarrekening op eigen naam tijdens het huwelijk (wettelijk stelsel) en enkel hij stort hier geld op."

De knoop is: welk soort geld plaatst hij op die rekening?

Is dat geld dat hij verdiend heeft tijdens het huwelijk, dan was dat en blijft dat gemeenschappelijk geld.

Was dat echter eigen geld, dan blijft dat eigen geld. Eigen geld kan men hebben uit een erfenis, uit een schenking of omdat men het al bezat voor het huwelijk. Wel opletten met interesten die dat eigen geld opbrengt: die interesten zijn wel gemeenschappelijk. Als men die laat aangroeien op dezelfde rekening waar het kapitaal op staat, vindt er een voortdurende vermenging plaats van eigen en gemeenschappelijk geld. Wil men problemen vermijden, dan moet men die interesten laten toekomen op een andere rekening (en of die dan op één of op beide namen staat doet er niet toe; dat is gemeenschappelijk geld).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”