Erfenis of schenking

Dewkir
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis of schenking

#1 , 08 mei 2021 18:29

Beste mensen,

Graag zou ik eens info vragen over een schenking.
Eerst en vooral heb ik wegens juridische redenen geen contact meer met mijn familie (stalking etc.).
Nuja, in hun ogen ben ik natuurlijk de foute zoon.
Kunnen mijn ouders (die niet veel geld hebben) hun huis schenken aan mijn zus, zonder mij te passeren? Dus eigenlijk mijn zus (en haar man en kids natuurlijk) zodoende de enige erfgename maken?

Mvg Dewkir

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 mei 2021 19:23

Dat kunnen ze, maar na overlijden zal dat via de erfenis -eventueel- gecorrigeerd moeten worden.
Hangt af van het totaalplaatje van de erfenis en of er al dan niet buiten erfdeel wordt geschonken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 09 mei 2021 18:47

Je kan dus claimen dat 50% van de erfenis verdeeld wordt onder jullie twee. Als buiten erfdeel geschonken werd en per testament de rest naar je zus ging heb je recht op 25% van wat er is. Best een notaris aanstellen om je belangen te verdedigen want ifv wat exact gebeurd is kan t resultaat wel wat verschillen.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 09 mei 2021 20:03

Zelfs als er buiten erfdeel is geschonken dan mag dat niet meer zijn dan de helft van alle bezittingen.
Gesteld dat de helft (dus het maximum) is geschonken aan de dochter dan heeft de zoon nog recht op DE HELFT van de andere helft (die niet weggeschonken is).
Zodoende zal hij op het einde van de rit 25 percent geërfd hebben van de totale bezittingen van de ouders.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”