Advies gevraagd na overlijden vader

Tijgerlelie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Advies gevraagd na overlijden vader

#1 , 06 mei 2021 11:33

Beste iedereen

Mijn vader is kortgeleden overleden tgv een agressieve kanker.
Zijn verlies valt ons ontzettend zwaar en wordt nog zwaarder gemaakt tgv onenigheid met zijn partner.
Mijn vader is al lange tijd gescheiden, maar heeft al meerdere jaren een nieuwe partner, waar hij ook wettelijk is mee gaan samenwonen, hij is nooit hertrouwd.
Ter info, mijn man en ik hebben het financieel goed en zijn niet uit op financieel gewin.

Waar gaat het dan wel over?
Mijn vader was een gepassioneerd muzikant en actief in verschillende bands, hij was eveneens medeoprichter van een muziekschool.
Hoewel mijn vader nog maar kort geleden overleden is, sprak zijn partner al over het verkopen van verschillende instrumenten, iets waar ik helemaal anders over denk. Mijn vader zou niets liever gewild hebben dan dat zijn muziekinstrumenten terecht kwamen bij vrienden en leerlingen. Wij willen die wens eren en bij voorkeur zoveel mogelijk doneren aan oa de muziekschool die hij mee had opgericht (een VZW trouwens).
Verder zijn een er een aantal zaken die ik omwille van hun sentimentele waarde (opnieuw) in bezit zou willen krijgen.
Enkele voorbeelden zijn oude foto's, tekeningen en spullen die ofwel van hem waren of die ik hem gegeven heb (veel van deze zaken dateren van voor het contract van samenwonen).

Mijn concrete vragen zijn:

1. Ervan uitgaande dat mijn vader geen testament heeft opgesteld (wat best zou kunnen, daar was hij nog niet mee bezig, te jong gestorven), wat zijn dan mijn rechten als enig kind in dit geval? Van wat ik al gelezen heb wordt ik dan naakte eigenaar van zijn nalatenschap, en de partner zolang zij leeft vruchtgebruiker ervan, klopt dit?

2. Ik lees dat zij het vruchtgebruik heeft over de woning en de huisraad. Wat valt er juist onder het begrip huisraad, of beter, vallen muziekinstrumenten, foto's en tekeningen daar ook onder?

3. Wat met roerende goederen die zich momenteel niet in huis bevinden, maar oa in de muziekschool, gelden daar dezelfde regels?

4. Worden wij zelf gecontacteerd door een notaris, of moeten we dat zelf doen? Is er en verschillend antwoord van toepassing indien er wel/geen testament beschikbaar is?

5. Zijn er nog zaken die jullie belangrijk vinden om mee te geven?

Als laatste wil ik nog meegeven dat we vanzelfsprekend hadden gewild dat we dit onderling hadden kunnen afhandelen, maar dat lijkt er helaas niet in te zitten. Van enige vorm van medewerking is er helaas geen sprake. Dat is dan ook de reden waarom ik me genoodzaakt zie om mezelf zo goed mogelijk te informeren.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2021 13:25

3. Alvast dit:
Art. 745octies BW § 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, ...., het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad.

Dus met de goederen uit vraag 3. heeft de LLWS niets te maken. Er kan geen discussie zijn over "daarin aanwezig".

--------------

4. Zonder testament komt er geen notaris aan te pas. Tenzij u of de LLWS er één (of elk één) zou aanstellen.
Met testament heeft u minstens voor de akte van erfopvolging een notaris nodig.

-------------

1. is juist (als intro) als men het samen leest met 2.: het is een beperkt wettelijk erfrecht.
1. is verkeerd als u zichzelf naakte eigenaar noemt; u wordt BLOTE eigenaar van die goederen (en volle eigenaar van de rest, bvb. bankrekeningen).

-------------

2. Ik zoek nog een definitie van wat onder huisraad valt.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2021 22:10

2. Art. 534. Onder het woord huisraad zijn alleen begrepen de meubelen, die dienen tot gebruik en versiering van de vertrekken zoals behangsels, bedden, stoelen, spiegels, pendules, tafels, porselein en andere voorwerpen van dien aard.
Eveneens zijn daaronder begrepen de schilderijen en de beelden die van de inboedel van een vertrek deel uitmaken, doch niet de verzamelingen van schilderijen die in bijzondere galerijen of vertrekken mochten zijn geplaatst.
Hetzelfde geldt voor porselein : alleen het porselein dat van de versiering van een vertrek deel uitmaakt, is onder de benaming huisraad begrepen.

-----------------

"Juwelen en persoonlijke voorwerpen (kledij, gsm en dergelijke) maken zeker geen deel uit van het huisraad. Fotokaders (met de foto's) ter versiering van de woning kunnen wel tot het huisraad gerekend worden. Fotoboeken en brieven horen daar echter duidelijk niet bij."

werd geschreven

"Met medewerking van notaris Erik Van Tricht, woordvoerder van de Koninklijke Federatie van het Belgisch notariaat."

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 06 mei 2021 23:18

Volgens mij zijn de muziekinstrumenten en ook partituren persoonlijke eigendom en kunnen dus ook niet in het vruchtgebruik van de partner vallen en evenmin onder inboedel.

Misschien best al een notaris raadplegen die desgevallend een GDW kan aanstellen om een plaats- en voorwerpbeschrijving kan opmaken.

Tijgerlelie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mei 2021 09:49

Alvast bedankt voor deze reacties.
Nu staan we toch al wat sterker in onze schoenen mocht er weer een discussie plaatsvinden.
Ik hoop nog steeds op een onderlinge overeenkomst, maar wat indien er (zoals nu het geval is) totaal geen medewerking van haar kant komt?
Hoe pakken we zoiets aan?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”