Effectenrekening van vader naar kinderen ?

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Effectenrekening van vader naar kinderen ?

#1 , 04 mei 2021 21:44

Vandaag heeft de bank mijn vader zijn effectenrekening verdeeld naar mij en mijn zus.
De effectenportefeuille staat nu op mijn naam(ik ben titularis). Ik ben getrouwd met gemeenschap van goederen. Moet ik ondanks dat ik titularis ben dit nog door een notaris laten vastleggen zodat bij een eventuele scheiding mijn vrouw er niet vandoor kan met het zuur verdiende geld van mijn vader of blijft alles van mij omdat ik titularis ben ?
Is het trouwens misschien altijd zo omdat je titularis bent dat je ook rechthebbende bent van alles wat er op die rekening staat ?
De man bij de bank wist het alvast niet.

De man bij de bank leek me trouwens niet goed op de hoogte want hij heeft de effectenrekening gewoon op mijn naam gezet en op die van mijn zus zonder iets van bewijs. Ik stelde hem nog de vraag of dit dan gezien werd als een gift maar kreeg daar als antwoord dat bij deze hogere bedragen een gift niet kon. Heeft hij hier correct gehandeld ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 mei 2021 09:51

Als u gehuwd bent onder algemene gemeenschap, is uw echtgenote mede-eigenaar van die effecten.
Schenking : jawel dat is een schenking. Dat kan op deze manier, maar is niet ideaal. Uw vader moet nog drie jaar leven, anders betaalt u toch erfbelasting.
Afhankelijk van het bedrag, zou ik toch via een notaris passeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2021 10:09

Ok, bedankt voor de info.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”