Wonen in Nederland erven van vader in België

lotusbad
Topic Starter

Wonen in Nederland erven van vader in België

#1 , 22 jan 2009 23:09

Ik ben van Belgische nationaliteit, werk in België maar woon vlak over de grens in Nederland.
Mijn vader is nog in leven, mijn moeder is gestorven.
Mocht mijn vader overlijden veronderstel ik dat ik dan succesierechten moet betalen in België.
Mijn vraag is als volgt: Moet dit in mijn geval dit ook aangeven worden aan de Nederlandse fiscus ? Bestaat er de kans dat ik 2 keer successierechten moet betalen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lotusbad
Topic Starter

#2 , 23 jan 2009 00:05

Even voor de duidelijkheid, mijn vader is Belg en woont in België

wanton

#3 , 23 jan 2009 11:06

Waarschijnlijk bevindt het ganse vermogen van uw ouders zich in België. Er is dus geen enkel probleem : de Belgische wetgeving is van toepassing. U betaalt de Belgische successierechten , maar U moet niets aangeven bij de Nederlandse fiscus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wolf2

#4 , 23 jan 2009 19:56

Ik ken de Nederlandse wetgeving niet, maar in heel wat landen geldt het volgende:
* nationaliteit van overledene of van erfgenamen speelt geen rol
* woonplaats van de erfgenamen speelt geen rol
* de woonplaats van de overledene is van belang voor het geld en voor onroerende goederen
* daarenboven is de ligging ook van belang voor de onroerende goederen.

Stel: man woont in België en heeft geld in België en in Frankrijk; hij heeft een huis in België en een villa in Frankrijk.

Aan te geven in Frankrijk: enkel de villa in Frankrijk.
Aan te geven in België: geld in België en in Frankrijk; huis in België en villa in Frankrijk. België geeft een korting op de Belgische successierechten specifiek voor het deel dat veroorzaakt wordt door de aanwezigheid van de villa in FR, namelijk het bedrag aan Franse successierechten betaald op die villa (de berekening is vrij complex en men "wint" nooit 100%).

Bijgevolg betaalt men in principe nooit dubbele belasting.

lotusbad
Topic Starter

#5 , 23 jan 2009 21:10

Hartelijk bedankt voor uw reacties !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”