voorschot op erfenis na verkoop huis

Loria
Topic Starter

voorschot op erfenis na verkoop huis

#1 , 22 jan 2009 16:50

Mijn huis wordt binnenkort verkocht en na aankoop van een nieuwe woonst zal ik nog ruim 200 000 euro over hebben.
Ik heb twee kinderen en wil hen elk een voorschot op erfenis geven.
Ik ben gescheiden en mijn ex-man heeft niets met de verkochte woonst te maken ( even ter info)

Nu zit het zo dat mijn twee kinderen onderling al jaren in zware ruzie leven.
Kan dit later problemen opleveren als ze elk een gelijk deel krijgen?
Wie bepaalt uiteindelijk het bedrag dat ik wegschenk ( ik veronderstel dat ik dat zelf mag)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 jan 2009 20:34

Geef aan uw kinderen hetzelfde in cijfers EN in samenstelling; dat is de gulden schenkingsregel.
Dus elk evenveel geld.
Maar zomaar uw geld weggeven... wie weet wat uw oude dag allemaal nog meebrengt.
Informeer toch maar eens of U geen last tot onderhoud kunt opleggen aan die schenking.

En aan kinderen die in ruzie leven met elkaar... Ik zou misschien eerder de kleinkinderen begunstigen als die er al zijn. Maar waar moei ik me mee...

U bepaalt dus zelf wat U geeft; schenken zonder schenkingsrechten is eenvoudig te doen; surf eens op dit forum.

(schenken is als spelen op de beurs: je doet het alleen met geld dat je nooit meer nodig zal hebben)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”