van niets afweten

Milleke
Topic Starter

van niets afweten

#1 , 21 jan 2009 20:59

Hallo,
Kan iemand me zeggen hoe het zit wanneer je niets afweet van je ouders financiële situatie? Ik ben enige dochter en mijn ouders zijn ondertussen halfweg de tachtig. Spreken over erfenis en testament is bij mijn ouders taboe (nog van de vorige generatie overgenomen).
Wat gebeurt er als mijn beide ouders bijvoorbeeld omkomen in een auto-ongeval. Ik weet niet eens bij welke bank(en) ze geld, aandelen, kasbons,... hebben. Kan dat na hun overlijden achterhaald worden? Ik zit er zeker niet op te wachten maar het is toch iets wat me bezighoudt. Kan hier iemand me meer over informeren? Mijn ouders zelf durf ik er niet over aan te spreken (Alhoewel ik een hele goede band met hen heb).

mvg
Milleke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 jan 2009 11:25

Ik weet niet eens bij welke bank(en) ze geld, aandelen, kasbons,... hebben. Kan dat na hun overlijden achterhaald worden?

Ja, gemakkelijk: via een (niet-gratis) verzoek aan de vereniging van Belgische banken. U zal een lijst krijgen van de te raadplegen leden van die vereniging, dus zij die een schuld hebben aan uw ouders (ik dacht dat rekeningen maar ook verzekeringen).

Argenta is geen lid van deze vereniging (en nog 2 andere spelers ook, naam vergeten).

Buitenlandse banken? Geen idee.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”