overlijden - stiefkinderen

Swatje
Topic Starter

overlijden - stiefkinderen

#1 , 19 jan 2009 17:42

Hallo beste mensen, ik ben hier nieuw, bij het eerste zicht in dit forum ben ik eigenlijk geschrokken hoeveel hulp/raad hier aan elkaar gegeven wordt, TOF, proficiat !!!
Ik heb hier al aan vraag (eigenlijk van 1 van mijn goede buren) en die is :
Dinsdag avond hebben we een afspraak bij de notaris.Ik zou niet graag voor verrassingen willen staan .Mijn vertrouwen in de kinderen staat nu ver onder nul.
Kunnen die buiten de rekening van mijn echtgenote (niet de mijne) iets van het huis/inboedel eisen? Bedoel deel vruchtgebruik of weet ik veel? en van rekeningen/kleine belegingen bij de bank.
Wij waren gehuwd met stelsel van "scheiding van goederen" en ook de clausule van schenking aan de langstlevende.
Ik zou niet graag voor een verrassing staan ! ('kheb het al benauwd, want ik snap daar allemaal niet veel van hé )
Alvast mijn dank
groetjes van Swatje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Swatje
Topic Starter

#2 , 19 jan 2009 17:47

Hallo, ik ben iets vergeten :
het zijn de 2 kinderen van zijn overleden vrouw uit haar vorig huwelijk, hij heeft niemand
groetjes

wolf2

#3 , 19 jan 2009 20:38

Het is niet eenvoudig uit uw vraag op te maken over wie U het heeft (wij/hij/zij/man/vrouw).

En wie er naar de notaris gaat en waarom, weet ik ook niet.

Maar misschien kan dit dienen: (?)
als een man getrouwd geweest is met een vrouw, en die vrouw is eerst overleden, dan erven de kinderen van die vrouw niet van die man.

De kinderen hebben wel van hun moeder geërfd; normaal gezien de blote eigendom en de langstlevende man het vruchtgebruik (eventueel een deel in volle eigendom omdat U spreekt van een schenking)).
Als de man nu sterft, worden de kinderen volle eigenaar van die goederen van toen.

Met plezier herbegin ik mijn antwoord, als U wat meer uitleg zou willen geven over wie, wat en waarom.

Reclame

Swatje
Topic Starter

#4 , 19 jan 2009 20:47

bedankt voor je snelle reactie, verontschuldig mij een beetje voor de wir-war van mijn schrijven.
Het zit zo, een getrouwd stel, zij heeft 2 kinderen van een eerder huwelijk.
De vrouw is nu gestorven. Zij hadden een huwelijkscontract 'scheiding van goederen" en 'dat de eerst stervende een gift doet aan de langstlevende in volle eigendom van de algemeenheid der roerende en onroerende goederen, inbegrepen het vruchtgebruik der paarten.'
Morgen moet de man (weduwnaar) samen met de 2 kinderen van de overleden vrouw naar de notaris ivm de erfenis (?), en nu heeft die man angst, want hij denkt dat ze met zo veel wat kan (incl geld en wat beleggingen). Zij hadden wel een apparte bankrekening en het huis was wel van de 2 (dus van die man en vrouw)
nog vragen ?? hopelijk kunt u mij helpen, dan kan ik hem wat gerust stellen (of niet?)
bedankt en groetjes

wolf2

#5 , 20 jan 2009 18:38

Deze vrouw sterft: wie zijn haar erfgenamen?
Indien die "gift" NIET zou bestaan:
haar eigen kinderen zouden de blote eigendom erven, haar man zou het levenslang vruchtgebruik erven.

Van wat?
Ze zijn getrouwd met scheiding van goederen:
* zijn bankrekeningen blijven helemaal buiten spel
* zijn helft van het huis blijft buiten spel INDIEN elk zijn helft in dat huis betaald heeft.
In de erfenis vallen dan:
* haar bankrekeningen
* haar helft van dat huis (zelfde voorwaarde).

Er is nu echter wel een "gift", namelijk van alles. De vrouw wou dus al haar bezit geven aan de man en haar kinderen onterven.
Dat gaat echter niet: de kinderen kunnen hun voorbehouden deel opeisen (= de inkorting vragen van die schenking): elk 1/3.

We moeten wel de "gift" aan de langstlevende combineren met de voorbehouden delen, en dan komen we tot dit:

voor zover elk een half huis betaald heeft,
en voor zover de kinderen hun voorbehouden deel opeisen,
erft de man 1/3 in volle eigendom + het levenslang vruchtgebruik van de andere 2/3 op het pakket "1/2 huis + haar bankrekeningen".
Elk kind erft 1/3 in blote eigendom op datzelfde pakket.

De man kan dus o.a. levenslang in dat huis blijven wonen.

Onder "huis" moet je lezen: huis + het daarin aanwezige huisraad (meubelen, inrichting, uitrusting, ...; NIET de auto).

Swatje
Topic Starter

#6 , 20 jan 2009 19:20

Dino heel veel dank voor je moeite, TOF !
Den buur stond juist klaar om te vertrekken naar de notaris (1915 uur)
ik wacht het resultaat af (zal voor morgen zijn denk ik ?) en indien nodig kom ik nog even terug
groetjes

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”