Huissleutels eigenaar na verwerpen erfenis

bruidje
Topic Starter

Huissleutels eigenaar na verwerpen erfenis

#1 , 14 jan 2009 15:13

Geachte,

mijn vader is onlangs overleden en heb op de Rechtbank van Eerste Aanleg de erfenis verworpen door de vele schulden die hij had/heeft.
Evenwel bij de vaststelling van overlijden, ben enig kind, kreeg ik mijn vaders huissleutels (huurhuis) van de politie in mijn handen.
Na veel rondrijden en bellen, kan ik de gegevens van de eigenaar niet vinden.
Wat moet ik nu doen met deze huissleutels? Kan ik ze gewoon afgeven bij de politie in het distrikt waar mijn vader woonde?

Bedankt voor Uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 14 jan 2009 15:20

Door de sleutel in ontvangst te nemen KAN er een vermoeden ontstaan dat u de erfenis 'wel' aanvaarde!

bruidje
Topic Starter

#3 , 14 jan 2009 15:57

Heb bij vaststelling direkt tegen politie gezegd dat ik afstand deed van alles, maar zij moesten op dat moment die sleutels aan mij geven. Was toen enige nabestaande aanwezig. Verwerping is ondertussen een feit, maar wat moet ik nu met deze sleutels aanvangen?

Reclame

wolf2

#4 , 14 jan 2009 19:09

Het feit dat U die sleutels in uw bezit heeft is geen daad van aanvaarding. U kunt ze vernietigen, maar de huisbaas zal zonder twijfel toch een nieuw slot steken voor de volgende verhuur.

Ook de huisbaas zit met een probleem: wat moet hij beginnen met de goederen van uw vader? Weggooien mag hij niet doen want ze zijn niet van hem... Een erfgenaam vinden zal hem ook wel niet lukken enz. Maar dat is zijn probleem...

Als U werkelijk wil weten wie de eigenaar van het huis is: op elk registratiekantoor of elke kadastercontrole zal men U zonder twijfel willen zeggen (mondeling dus) wie de eigenaar is, als U even de situatie uiteenzet.

Het kan trouwens geen kwaad om op het bevoegde registratiekantoor te melden dat U verworpen heeft: zij krijgen wel een kopie van die akte maar dat kan een tijdje duren en ondertussen zoeken ze naar U of vullen ze reeds uw brievenbus.

Heeft U (klein)kinderen? Zo ja, hebben die ook al verworpen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jan 2009 19:42

de verwerping gebeurt niet bij de politie maar bij de griffie van de rechtbank 1ste aanleg van de plaats waar de erfenis is opengekomen ( zoals dat heet)
wanneer er geen erfgenamen zijn maakt de politie een PV op dat naar de vrederechter van het kanton wordt gestuurd - best dus daar eens gaan info vragen en normaal gaat de vrederechter van het appartement ook een inventaris opstellen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”