vruchtgebruik aan kinderen en blote eigendom aan kleinkinder

mariootje
Topic Starter

vruchtgebruik aan kinderen en blote eigendom aan kleinkinder

#1 , 09 jan 2009 10:08

stel ik heb twee huizen en geld en beleggingen
ik ben aan het overwegen om een testament te maken
ik kom eerst te overlijden , mijn vrouw erft het vruchtgebruik en de inboedel van de gezinswoning en het vruchtgebruik van het andere huis en het geld , normaal gezien met een huwelijk in gemeenschap van goederen ,

en de kinderen zouden dan normaal gezien de blote eigendom van van mijn deel erven
als ik twee kinderen heb kan ik dus met 1/3 doen wat ik wil in testament , eventueel schenken aan goede doelen enof aan de kleinkinderen en kan ik dan in mijn testament plaatsen dat de kleinkinderen(stel dat ieder kind er twee heeft ) de blote eigendom erven van 1/2(kleinkindsdeel) van 1/3(kindsdeel ) is 1/6 rechtstreeks en de kinderen slechts het vruchtgebruik van hun 1/3 kindsdeel erven , is dit juridisch ok ?of kan ik bijvoorbeeld in mijn testament vermelden dat de kinderen en de kleinkinderen allemaal een evenredig deel in blote eigendom en vruchtgebruik erven direct na mijn dood , dus 2 kinderen en 4 kleinkinderen zou zijn van mijn helft van de gemeenschap , krijgt mjn vrouw de gezinswoning , inboedel en het vruchtgebruik , de helft van de blote eigendom en mijn kinderen en de kleinkinderen direct van mijn erfdeel (dus de helft van het geheel ) ieder dus elk een zesde van de blote eigendom en dus ook direkt het vruchtgebruik
is dit juridisch ok ?

wat mijn vrouw doet later met haar deel is haar probleem

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 jan 2009 14:51

Uw kinderen zijn reservatair erfgenaam , dwz. dat die -zoals U aanhaalt- een bepaald gedeelte zouden moeten krijgen. Indien zij echter geen bezwaar maken dat U andere verdelingen , vb. tgv. de kleinkinderen , doet , kan dat. Uw testament zal uitgevoerd worden : iemand die zich tekort gedaan voelt , moet zijn recht opeisen. Dus , indien zij dit niet doen .....
Zij kunnen nu zeggen geen bezwaren te hebben , maar het gaat erom wat zij doen bij uw overlijden.

U zegt wel :wat mijn vrouw doet is haar probleem. Eigenaardig , want U bent getrouwd in gemeenschap. Dan veronderstel ik dat de eigendommen waarschijnlijk ook van de gemeenschap zijn. Ik zou toch ook met haar eens spreken vooraleer iets in een testament te zetten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 11 jan 2009 09:36

U kan bij testament alles schenken aan wie u wil.

Bij uw overlijden echter geldt:
“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Bij uw overlijden kunnen dus de reservataire erfgenamen(=kinderen,echtgenote) de schenkingen DOEN inkorten tot uw beschikbaar deel.

‘kunnen’ houdt in dat zij dit niet ‘moeten’ en dat zulks evenmin van rechtswege gebeurt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Creatief

#4 , 11 jan 2009 21:35

Zie het artikel in Budget 1 Recht (Testaankoop) van januari 2009. Je kan dit tijdschrift ook terugvinden in een goede plaatselijke bibliotheek.

Door de kleinkinderen (hebben de schenking het hardst nodig) meer te schenken dan de kinderen (hebben meestal geen behoefte om nog over meer geld te beschikken) is het soms beter voor de successierechten om de nalatenschap over te maken naar de kleinkinderen. Op deze manier verdient de staat op het deel van de kleinkinderen maar 1 x.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”