aanvaarding

am
Topic Starter

aanvaarding

#1 , 31 dec 2008 13:37

Hallo

1. Mijn vader is in augustus overleden. hij heeft een langslevende testament ten behoeve van zijn tweede vrouw gemaakt.
aangezien de slechte verstandhouding met die vrouw ben ik niet op de hoogte van bezit en schulden. de notaris heeft me aangeschreven met het verzoek om een aanvaaring.
ik heb om een overzicht van bezit en schulden gevraagd. deze heb ik tot op heden niet mogen ontvangen. aangezien die vrouw van mijn vader erg veel druk op me uitoefent en al die papieren snel getekend wil hebben vraag ik me af hoelang heb ik tijd voor het uizoeken van bezit en schuld? hoe kan ik dit het beste doen? moet ik voor de aanvaarding voor een bepaalde tijd tekenen?

2. nu heb ik geen vertrouwen in die tweede vrouw van mijn vader. ik ben bang dat ze gezien de situatie het ev. bezit uit de erfenis op gaat maken en niets meer van mijn eventueel over blijft. kan ik daar iets aan doen?

3. mijn vader was van ital. nationaliteit. hij leefde meer dan 20 jaar in nederland. in italie bezat hij een woning. kan ik mijn deel uit die woning nu
al, ondanks het testament, opeisen?

4. mijn italiaanse oma is kort voor mijn vader overleden. het geld uit die erfenis is in italie op een bankrekening. kan ik dat op gaan eisen of komt het ook die tweede vrouw van mijn vader toe?

alvast bedankt

am

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 31 dec 2008 15:36

U hoeft niet akkoord te gaan met het testament : dit komt idd. neer op een feitelijke onterving van Uzelf. Een testament 'langst leeft ,al heeft ' bij tweede huwelijk met kinderen van eerdere relatie kan steeds aangevochten worden , en met succes.
U hebt ( als enig kind?) recht op de blote eigendom van gans zijn nalatenschap , die bestaat uit zijn eigen goederen en de helft van de gemeenschap , terwijl zijn tweede vrouw haar goederen en de andere helft behoudt , met het vruchtgebruik op uw vaders deel.
Concret : U bent de eigenaar van de goederen in vaders nalatenschap , maar zij kan die gebruiken zolang zij leeft.
Om een juiste inventaris te bekomen , is het misschien best dat U zich zo vlug mogelijk wendt tot de Rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement om een boedelbeschrijving te vragen. De notaris kan dat uitstellen tot het te laat is. Pas daarna aanvaardt U de nalatenschap.
Voor de woning in Italië hetzelfde : U erft die , maar zijn vrouw heeft het vruchtgebruik , maw. zij kan een huur innen.
De gelden van uw oma zijn van U volledig : daar komt uw stiefmoeder niet tussen.

Belangrijk : aanvaard dit testament niet. Eis zo vlug mogelijk , desnoods via rechtbank , een boedelbeschrijving.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

am
Topic Starter

#3 , 31 dec 2008 15:42

bedankt voor het antwoord. maar hoe kan ik aan zo een boedelbeschrijving komen? hoe moet ik dat doen?

groetjes

Reclame

wanton

#4 , 31 dec 2008 18:30

Indien de notaris dit niet wil/kan geven , moet U zich wenden tot de Rechtbank van Eerste Aanleg van het arrondissement waar uw vader woonde. Daar legt U een verklaring af waarin u de nalatenschap aanvaardt onder voorwaarde van boedelbeschrijving. De rechtbank zal een notaris aanduiden , waarschijnlijk een andere dan die nu bezig is. Die notaris moet verslag uitbrengen bij de rechtbank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

am
Topic Starter

#5 , 31 dec 2008 19:18

dat is heel ingewikkelt. op het moment woon ik namenlijk in duitsland. kan ik dat ook schriftelijk doen?

nogmaals hartelijk dank

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”